workingdog

Alla inlägg under januari 2012

Av Rebecka Nieminen - 23 januari 2012 00:39

Hej igen!


Inser nu när jag lser här att det är ca 4 månader sedn jag skrev något här sist. Jag har verkligen inte haft motivation även om det händar om ämnet som jag älskar över allt annat. Anledningen till detta är att jag har varit sjuk/skadad under en längre tid och har då inte haft så mycket ork eller lust utan har i stortsätt lagt all energi på hundarna istället för att göra det halvdant.


Hösten


Under hösten har det hänt mycket så som att jag har blivit färdig allmänlydnads instruktör, husse har gått färdigt allmänlydnadskursen med Nilja, Nilja har tagit upp sina första älgar, Husse har skjutit sin första dock inte för hunden mm,mm. Jag tänkte att jag ska berätta om lite olika saker som hänt under hösten. 


Instruktör: Jag blev i slutet på oktober färdig älmänydnadsinstruktör för nässjöbk. Detta var väldigt roligt och utbildningen har tagit mycket tid men har varit värd varenda liten sekund. Jag har nog aldrig haft roligare eller lärt mig mer av olika typer av människor som här. Vi var 8 deltagare i varierad ålder och med olika erfarenheter och kunskaper vilket gjorde det till en härlig blandning mellan folk och hundar. Man fick inte bara en chans att lära känna nya människor utan även nya hundraser men även tidigare kända raser. Alltid lika roligt. Jag skulle verkligen rekomendera detta för er övriga hundmänniskor som brinner för att föra era kunskaper och erfarenheter vidare och genom detta kunna hjälpa andra människor och hundar. Om ni är intresserade så ta kontakt med er lokala klubb och fråga om de behöver medhjälpare i någon kurs och utgå sedan där ifrån. Jag gjorde detta ochfick min utbildning betald av klubben mot att jag håller minst tre kurser för klubben - en kurs/ år i tre år. Jag har hållt en själv en så länge och har assisterat på två under hösten. Undervåren väntar det en allmänlydnadskurs ihop med en blivande instruktör, som ska gå igenom precis samma process som jag gjorde. Hoppas det finns fler som visar intresse för att engagera sig i sina hundklubbar på ett eller annat sätt!


Jakten: Det har jagats mycket sedan älg premiären den 10 oktober. Vi sköt fram vår jaktpremiär till torsdagen under första älgjakts veckan och skam var inte det för det gav goda resultat måste jag säga så här i efterhand. 

Under första dagen så sköts det en kalv, under andra dagen sköts det en 6 årig ko utan kalv samt en 9 taggad 3 årig tjur. Det har även senare under säsongen blivit en kalv till. Det har dock inte blivit något för Nilja ännu men hon jobbar på bra när vi släpper henne och hon vet vad hon ska leta efter även om hon inte får stopp på dom så ofta men det kommer med tiden det med. Just nu är det bara så jäkla kul att hitta dom och få sjunga ut i drevskall över hela skogen :) Vi har varit ute i stortsätt en gång i veckanminst och jagat för att få henne attbli mer säker och hon får upp älg 7/10 gånger. Oftast när det inte bli någon älg på en hel dag så har det inte varit rätt förhållanden men hon måste testa på alla olika förutsättningar för att bli bättre. Förhoppningsvis sitter detta till nästa säsong med allt mer träning innan det råder löshund förbud i skogarna. Men som sagt hon gör helt klart framsteg min duktiga lilla tjej :) 


Agilityn: Det har som ni säkert förstår inte blivit så mycket sådant under hösten pågund av min skada som jag drog på mig i slutet på augusti 2011. Det har endast få bli lite på skoj, något hinder här och där för jag kan ju som sagtvar inte springa och handla Vinnie som vanligt så det får bli lite halv om halvt för att ho ska få göradet hon älskar. Jag inser nu också att det inte kommer bli någon agility även i år då jag precis har opererat knät ytterligare en gån och får räkna med rehab på ca 1 år. Dettabidrar även till att Vinnie kommer att pensioneras från allt tävlande och endast tränas någon gång under nästa år då hon bli 10 år i mars nästa år. Den härsäsogen har jag en vännina som kommer träna henne och eventuellt starta någon klubbtävling eller så. Tror även att hon kommer få gå färdigt min kurs med Vinnie åt mig. Måste säga att det gör väldigt ont att inse att vi måste sluta med något som vi båda älskade pågrund av min sakda. 


Vintern


1 års koll: Nilja fyllde 1 år den 6 november. Jag kan inte fatta vart tiden har tagit vägen och att min lilla tjej har blivit så stor redan. Vi hade bestämt oss för att vi skulle röntga hennes höfter och armbågar vid ca 1 års ålder.  Detta gjorde vi ihop med sprutor och liknande i början på december. Jag måste säga att jag vill ge skk´s avläsare kred för deras snabba arbete.  Vi var på röntgen en måndag i december och fick resultat med posten torsdagen samma vecka. Snabba ryck tycker jag :) Men nu till det roligaste av allt... resultatet... Nilja visade sig vara hlelt ren och hade ua på armågarna och A på höfterna villket betyder att hon inte hade någon antydan till dysplasi enligt rötngen vilket fick hennes matte att bli så himla lycklig. 


Flytt: I slutet på november så var vi och tittade på ett tvåfamiljshus på landet ihop med ett kompis par som vi flyttade till i slutet på december. Så numera bor vi mitt ute i ingenstans och hundarna trivs verkligen som fiskarna i vattnet. Jag ska aldrig mer flytta ifrån landet måste jag fkatiskt erkänna.. Har så länge längtat ut på landet så nu ska jag minsann se till att bli kvar också.  Vi har numera en lägnenhet på ca 70 - 75 kvm och en trädgård som är gigantisk.. Flickorna har fått ett eget rum då vi idag har en 4 istället för en 2a på 52kvm. 



2012s mål med hundarna kommer att komma framöver för harinte riktigt bestämt mig för vad vi ska göra i år med tanke på min egen skada. 


Ha det bra framöver och lycka till med allt som händer i era liv. 


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards