workingdog

Alla inlägg under juni 2012

Av Rebecka Nieminen - 30 juni 2012 23:31

Hej! Som jag berättade tidigare så skulle Doriz iväg på Grillkväll/personalfest hos min chef ihop med andra trevliga hundar. Det är väldigt skönt att ha en hund som man kan ha med och som inte bryr sig speciellt mer än i början. Efter nästan hela kvällen så hittade dom två valparna varandra ( Maja 10 veckor och Doriz 15 veckor). Dom busade en liten stund. Nu blir det vila inför vad som kommer ske i morgon. Godnatt // Rebecka

Bad

Av Rebecka Nieminen - 30 juni 2012 15:13

Hej!


Idag följde jag och Doriz med Likkan och Texas upp till dammen för en liten simtur som alla hundarna älskar men idag fick bara min lilla följa med.


Doriz vågar mer och mer för varje gång  och idag simmade hon många gånger efter Texas och sen busade hon en massa på land min lilla busunge :) Skönt att hon redan nu visar det intresset för vatten då jag vill ha hundar som kan ta sig igenom vatten vid jakt, eftersök samt i vardagen och inte väljer att tvärnita och leta efter en annan väg då det kan ta mycket tid i dessa viktiga situationer.


Jag kunde verkligen inte fått en bättre valp! Tack Charlotte - kennel Minnows www.minnows.se 


Ikväll ska Doriz följa med på grillkväll hos mig chef, ska bli kul och se vad hon tycker om den erfarenheten.


Bild på Doriz efter dagens bad.

 


Ha en bra dag!

// Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 29 juni 2012 15:26

   Hej!


Idag har det blivit en lugn dag för hundarna av olika anledningar. Nilja har skadat tassen och vinnie spyr som bara den, har nog lyckats få i sig något konstigt. I och med detta så blev det att åka bort till skogen en bit bort för att gå på en traktor väg och upp på ett fält där dom fick motionera sig själva och göra det dom själva klarade av idag :)


Nilja är och var inte alls pigg så fick bära henne tillbaka den sista biten till bilen men det gick bra det också, åkte sedan in till jobbet och köpte bandage i spray form som kommer funka super för min älskling.


Idag är verkligen ingen bra dag för mina flickor förutom lillan som springer runt och lever och mår precis som vanligt :) Tur att någon av dom håller sig okej!


Det blir en lugn kväll i och med detta, på schemat står att åka och köpa överdrag till biabäddarna samt ett kyltäcke till min gamling.


Hoppas ni har haft en bättre dag än vad jag haft.


Trots skador och "sjukdom" så är dom glada mina flickor!


// Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 27 juni 2012 21:05

Idag har det varit en riktig skogsdag. Det blev två spår, ett uppletande, ett sök, en godis ruta och en skogspromenad. Det var verkligen härligt att vara ute idag trots att det var lite kvavt. Jag är så himla glad över att mina flickor är oberörda av åskan som höll sig en bra bit iväg. Doriz: fick ett viltspår med rådjursklöv och blod i ca 50 meter men en liten böj. Hon gick jätte bra bitvis och blev avbruten ibland men hittade alltid tillbaka och tog slutet jätte bra. Hon bar runt på sin klöv en bra bit och var så stolt. Hon fick även vara med på ett sök med vinnie där dom fick leta upp mig i skogen. Doriz var även med mig och husse på en skogspromenad efter att vi gått spåret med henne vilket hon bara älskar. Det är helt klart en väldigt smidig hund som inte är rädd för något. Nilja: fick ett person spår på ca 150 meter, det första jag går med henne men då hon spårar så mycket vid jakten då vet jag att hon kan och hon fick därför även en 90 graders vinkel och hon tog allt suveränt och imponerade heltklart på sin matte. Innan spåret så blev det en godisruta i skogen och det är verkligen något som min lilla tjej gillar <3 Vinnie: idag fick tanten gå lite på halvfart och fick därför vara med Doriz i söker/kurragömman samt att hon sedan fick ett lättare uppletande med 2 saker i när vi kom hem. En väldigt trevlig och rolig dag tyckte vi alla i familjen. // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 26 juni 2012 22:34

Idag var det spår som gällde på kursen. Super roligt tycker både jag och Doriz :) idag var det ett ca 50 meter personspår med en burk med kattmat på slutet. Måste jag ens nämna att Doriz älskade slutet. Jag är väldigt nöjd med hennes insats för dagen och detta är verkligen något vi kommer jobba vidare på :) Hon gjorde ett bra upptag men sen blev hon distraherad av de andra men sen kilade hon iväg med en tapt på vägen fram men hon redde ut det bra :) väl framme vid slutet blev vi båda superglada. Hon höll även ett bra tempo och det ska vi fortsätta med. Nu blir det att lägga spår framöver med lillan :) // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 26 juni 2012 12:38

Under midsommar helgen var vi i stugan på västkusten. Den här gången var bara Doriz och Nilja med upp. Hundarna har njutit hela helgen :) dom badade det första dom gjorde när vi kom fram i torsdags kväll och sen har dom varit ute i stortsätt hela helgen. Doriz har varit jätte duktig och inte gått utanför tomten en enda gång trots att folk och hundar passerar :) jag är väldigt stolt över min lilla flicka. Nilja fick en cykel tur med husse i helgen vilket hon älskar. Det har inte blivit jätte mycket träning men å andra sidan används momenten en hel del i vardagen och därmed tränas det ändå, ex att man ska sitta innan man får mat och innan man går ut genom dörren, inkallning när man är ute och går eller är i trädgården och passivitet när man är i knät hos någon mm. Så nu när jag är ledig en vecka till så ska det bli träning av olika slag med flickorna. Med vinnie kommer det bli vattenapportering, spår och så blir det förmodligen en vända till klubben med lite lydnad och så. Nilja: det kommer bli simning och cykling med henne samt lydnadsträning. Doriz: spår, lättare vardagslydnad ex sitt kvar och ligg samt att vi ska gå på kurs. Det ska bli en rolig och intressant vecka med flickorna :) // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 26 juni 2012 12:17

För en vecka sedan så var det valpkurs och denna gången jobbade vi på inkallning och jag är så stolt över min flicka :) Det var en övning som delades upp i fyra steg och vi klarade alla fyra utan problem! Hon är duktig min lilla tös :) får passa på att njuta nu för inom snar framtid kommer säkert en sämre period. I mellan träningen på plan så har vi passivitet i vårt "bo" som vi bygger upp vid varje kurstillfälle. Vi sitter i en ring med plast stolar där varje stol är ett bo för en hund och en förare. Vi bygger vårt bo med en filt, vatten skål och ev ett ben. Doriz blir bättre och bättre på att slappna av i olika situationer. Detta är något vi ska jobba på mycket då det är en tjej med mycket ös i som gärna ser att det händer något jämt.Vi jobbar även på belöningarna. Hon är inte det minsta svår belönad men vill kunna sortera ut vad som är bäst och så i hennes ögon :) en hel del vet jag redan men jag vill hitta lite mer att välja på för att kunna variera allt mer. Nästa kurstillfälle som är idag så är det spår och visitation/hantering. Det ska bli roligt att se vad hon gör. Vi har lagt ett spår tidigare och det gick bra. // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 15 juni 2012 15:02

Idag innan jobbet så var jag ute och tränade linförhet med Nilja! Det gick bra trots en del störning. Vi jobbar fortfarande på rakt fram och det börjar sitta bättre och bättre vilket imponerar på matte då det varit lite dåligt med just den träningen det senaste :) Min tanke är nu att vi ska ta raka någon gång till men däremot med fler halter för att få mer träning av detta innan vi börjar svänga och vända och liknande. Bakdelskontroll ska jag även börja träna sen när vi kommer uppåt i momentet! Vårt mål är sedan att börja träna rallylydnad och förhoppningsvis kunna tävla någon gång eventuellt. // Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards