workingdog

Alla inlägg under juli 2013

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27

Torsdag - besök

 


Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane)

Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lösa, gå fot, stadga mm. Dom skötte sig bra alla tre trots störningar av båda varandra och allt annat.

Är jätte stolt över Doriz, dels så morrade hon inte idag då dom andra kom ut utan gnällde bara lite och ville fra vilket hon självklart inte fick!

När vi väl började gå så var hon lite stressad i början med började sedan lugna ned sig så även hon fick gå lite lös både bredvid mig och sedan springa lite, och detta gjorde hon trots dom andra hundarna :)

Sedan fick dom svarta busa lite innan det var ordning och reda igen :) Är jätte stolt över henne att hon faktiskt kan bara hon lugnar ner sig :) Kunde dock inte lägga allt fokus på henne då även Nilja gick med! Hon går ju betydligt bättre när inte hon är med och ska trigga henne och tävla om vem som ska gå först men det kommer väl det med :)


Jag är i vilket fall jätte nöjd och stolt över att hon kunde prestera så bra trots nya hundar, människor, barnvagnar mm och sedan direkt efter ett löp också :)

Det är min tjej det :) <3  

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15

Onsdag

 


Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen!

Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas vila pga löpet som hon har haft nu!

Hon skötte sig väldigt bra och gör framsteg hela tiden :) Det vi behöver jobba mest på nu är att hon inte ska springa förbi först utan nu ska det bli konsekvent träning på ingången efter helgens läger :)

Nu går utskicken bra och idag fungerade även inkallningen under arbete super, den gången jag behövde be henne att komma tillbaka inna jag kunde skicka om henne :) super duktig tjej <3

Nu äntligen börjar hon bli den hund jag vill att hon ska bli :) Det är mycket att putsa på med det går i rätt riktning åtminstone!

Nu ska vi ladda inför besök av ytterligare två labradorer och sedan inför tvådagars läger i helgen!


 


mvh Rebecka

#hundträning #hund

Av Rebecka Nieminen - 19 juli 2013 20:54

Idag har jag och Doriz varit valpvakt ;)
Är så kul att se hur duktig och tålmodig hon är med den lilla tösen :) dom har sovit nära och myst med varandra hela dagen!
Valpen är en jakt Labrador tik från Molyckans kennel som blir 9 veckor på söndag :)
Jag slår vad om att dom kommer bli världens bästa kompisar :) <3 det är så kul att se två Labradorer ihop!
Saknar så att ha två och det har kommit flera tårar idag då tanken har slagit mig att för bara ett år sedan så låg Vinnie och Doriz och mös likadant här hemma!
Saknar min tant så mycket!!! <3

På den första bilden är det Doriz och Ava, på den andra är det en trött Ava och på den sista är det Vinnie och Doriz för drygt ett år sedan <3

Av Rebecka Nieminen - 19 juli 2013 20:46

Idag har jag och Doriz varit valpvakt ;)
Är så kul att se hur duktig och tålmodig hon är med den lilla tösen :) dom har sovit nära och myst med varandra hela dagen!
Valpen är en jakt Labrador tik från Molyckans kennel som blir 9 veckor på söndag :)
Jag slår vad om att dom kommer bli världens bästa kompisar :) <3 det är så kul att se två Labradorer ihop!
Saknar så att ha två och det har kommit flera tårar idag då tanken har slagit mig att för bara ett år sedan så låg Vinnie och Doriz och mös likadant här hemma!
Saknar min tant så mycket!!! <3

På den första bilden är det Doriz och Ava, på den andra är det en trött Ava och på den sista är det Vinnie och Doriz för drygt ett år sedan <3

Av Rebecka Nieminen - 19 juli 2013 20:46

Idag har jag och Doriz varit valpvakt ;)
Är så kul att se hur duktig och tålmodig hon är med den lilla tösen :) dom har sovit nära och myst med varandra hela dagen!
Valpen är en jakt Labrador tik från Molyckans kennel som blir 9 veckor på söndag :)
Jag slår vad om att dom kommer bli världens bästa kompisar :) <3 det är så kul att se två Labradorer ihop!
Saknar så att ha två och det har kommit flera tårar idag då tanken har slagit mig att för bara ett år sedan så låg Vinnie och Doriz och mös likadant här hemma!
Saknar min tant så mycket!!! <3

På den första bilden är det Doriz och Ava, på den andra är det en trött Ava och på den sista är det Vinnie och Doriz för drygt ett år sedan <3

Av Rebecka Nieminen - 11 juli 2013 20:51

Idag blev det träning med Doriz :)
Det var varmt även om klockan var kväll.
Hon är verkligen jätte duktig min lilla höna :)
Vi gjorde ån campus även idag :) idag låg appprteringarna mellan 50-200m
Det blev 6 apporteringar :) när vi kom till den sista och därmed även den längsta på 200 så orkade hon inte riktigt utan sprang ut en bit och ville inte ut längre utan började leta då istället. Vi gick närmare och provade igen men blev samma resultat igen och sen provade vi på ca 100 m och då var det inga problem :)
Hade inte provat igen om jag inte visste att hon hade klarat den innan :)
Så det blev lite svårt i slutet men med min hjälp så klarade hon det jätte bra!!

Idag tog vi även med oss störning i form av Likkan och hennes 11 månader gamla dotter :) struntade Doriz helt i och jobbade bara på :)

Super stolt!!! Kan ju inte vara annat än otroligt nöjd!!! Älskar mig tjej så mycket <3 längtar tills jag får en dotter efter henne om några år <3

Är helt impad över att hon kan ha kommit så långt trots sin ålder på 16 månader :) <3

Nu är det bara att jobba vidare :)

Ps hon är på 12 dygnet i löpet och kan ändå prestera så bra!! Undra då hur det blir sen :) <3

Av Rebecka Nieminen - 10 juli 2013 22:22

Idag blev det lite träning igen efter att jag har varit dålig med feber och halsont!

Idag praktiserade vi en övning från i helgen som kallas Campus.
Det bygger på att man lägger ut tre dummies, en kort, en lång och en mellan.
Man har en gemensam startpunkt för de tre linjerna.
Man börjar med att lägga ut den första. Jag börjar med den vänstra dummyn som jag valde skulle bli den korta. Sedan skickade jag Doriz på denna. Sedan la vi åter igen ut nr 1 och sedan även nummer 2 ( båda i raklinje från startpunkten. Sedan hämtade vi in dom i nummer ordning! Först nummer ett och sen nummer två. Hunden har den senast utlagda i minnet och det blir därför lite svårare att då tänka bort den och istället bli dirigerad av matte till den första.
När båda dessa är hämtade så lägger man ut dom igen och sedan den tredje som i vårt fall blev den långa.
Sen hämtar man alla tre i turordningen :)
Om man inte tror att hunden klarar detta så kan man lägga ut en i taget och sen kan man lägga som som ligger längst ifrån varandra alltså den högra och den vänstra om man vill prova två.

I denna övning får man även in fotgående, stadga, avlämningar och delarna i grunden till att skapa en jakthund :) man kan göra övningar som innefattar många olika delar, vilket jag tycker är bra :)

Tösen skötte sig jätte bra idag? Trots löp mm :) är verkligen super stolt över min lilla älskling ;)
Nu längtar jag massor till lägret :)

Av Rebecka Nieminen - 9 juli 2013 00:09

I helgen var det läger som jag tidigare har nämt för er :) det var tre intensiva och roliga dagar! Jag har varit jätte trött alla dagarna! Man har lärt sig mycket nytt även om man har sätt hans film tidigare! Man lär sig väldigt mycket på att se samma typ av övning med fler olika hundar!
Det har som sagt varit en lång och rolig helg men samtidigt går tiden väldigt fort!
Efter denna helgen så längtar jag redan till nästa år :)

Med tanke på att Doriz löper och att jag dessutom har dragit på mig feber och halsont så tar vi det väldigt lugnt! Men jag kunde ju självklart inte strunta i att prova lite saker i lugnt och stilla mak här utanför ;)

Calmness leads to reviard ;)

Just nu snurrar The foundation i huvudet på mig ;) kan nog säga den i sömnen om det skulle vara så!

Just nu längtar jag tills jag är frisk och Doriz har löpt färdigt :)<3 om ca 3 veckor är det dags igen :)
Dessutom kommer det en efterlängtad valp till huset på söndag! Det är äntligen dags för likkans valp att komma hem :) <3

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards