workingdog

Alla inlägg under april 2012

Av Rebecka Nieminen - 23 april 2012 23:21

Hej! Idag var jag och Nilja uppe på klubben och tränade lite innan jag skulle hjälpa till på valpkursen. Idag la vi träningen på fotgåendet samt positionen! Det märks att hon mognat mycket på sistone. Träningen sedan tidigare har verkligen sjunkigt in och det gav resultat idag. Jag är så stolt över min lilla flicka. Fotgåendet blir bättre och bättre men det är mycket kvar och positionen är bara i startgroparna :) jag hoppas att det ska kunna bli mycket träning med Nilja den kommande tiden då Jon verkligen tycker det är jätte roligt och jag tycker lydnads träningen är roligare nu när jag har en hund som verkligen verkar gilla det till skillnad från vinnie som inte alls gillar lydnaden. Hon tycker att det är för mycket fix och trix så hon tröttnar och därmed har jag lagt ner det med henne. // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 15 april 2012 20:51

Hej! Det har blivit en hel del träning sedan sist. Det har blivit mest med Nilja för att äntligen så faller allt på plats klockrent och det måste jag utnyttja :) tror det hände rätt mycket med henne efter det här löpet :) Nilja: Här har det tränats snabba inkallningar när hon är på väg ifrån mig. Det har tränats i både vanlig takt skritt och långsam trav sedan har vi även tränat när tempot är högre. Nu har vi kommit så långt att jag bara behöver vissla till eller säga hit och hon vänder på en femöring :) senaste idag så var jag ute och tränade detta och alla utom en gång kom hon på en sekund ungefär men en gång stod hon kvar och luktade på ett träd men hon kom sedan i fullfart. Hon stack alltså inte iväg och jag behövde inte ropa en gång till och det gjorde mig super glad och nöjd :) det kommer närmare och närmare mitt mål. Är super glad att jag kan träna henne lös på skigsvägen hemma när det är skog precis runt oss. Målet med henne är att kunna ha henne lös i skogen utan att hon ska leta älg. Jag vill nämligen bara att hon gör det när jaktvästen och halsbandet kommer fram. Nu är vi som tur var inte jätte långt ifrån målet men träningen kommer äga rum i skogen på riktigt sen efter sommaren när hundarna får vara lösa igen :) Nu framöver tänker jag jobba på det vi jobbat på och det är att kunna träna lydnad med henne och kunna ha henne okopplad i de momenten som behövs :) ex platsliggning, apportering och liknande. Vinnie: Med vinnie har det blivit en del Agility träning. I torsdags var vi uppe på hundklubben och tränade på hoppteknik, slalom och lite allmänt för att hon älskar det. Hon skötte sig utmärkt och jag blir så glad över att se hur hon lyser upp när hon kommer till agilityplan :) Det har även blivit en del teknik och handling på hindret vi har här hemma. Hon är jätte duktig och jag tycker det är skönt att jag hittat övningar som vi kan göra trots mitt knä :) // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 10 april 2012 23:24

Hej!Nu går mina misstankar till att min älskade senior har fått öroninflammation och kommer därför att testa samma behandling som dom rekommenderade sist då det i stortsätt både ser ut och luktar likadant. Hon röd i örat men även på öronlappen, hon får gulaktiga skorpor samt blodskorpor, extrem klåda och örat blir kletigt. Sist hon uppvisade det här så var vi hos vet och gjorde en odling och skulle då använda otoclean varje dag i en vecka och sedan 2-3 gånger veckan efter och sedan en dag i veckan de närmsta 4 veckorna för att sedan ge det ca en gång i månaden för att förebygga problemet. Jag har varit dålig på det den sista månaden nu när det blivit varmare och fuktigare i omgångar och det var då det kom krypandes. Jag hoppas nu att hon är helt återställd annars får det bli en koll av örat samtidigt som vaccinationen om drygt två veckor. Sist så fungerade den här behandlingen super och därför vill jag testa den först då det har hållet tillbaka problemet i ca 2,5 år nu. Hoppas hoppas för gummans skull <3 kommer att hålla er uppdaterade när det gäller Vinnies problem med örat. Nu bli det att behandla en gång om dagen i en vecka och så blir det tratt när jag inte kan passa henne. Hon ska inte ha den hela tiden då örat måste vädras och hållas torrt förutom medlet som ska hjälpa till att få stopp å problemet. Som det är nu gäller tratt på natten och när hon är ensam, detta för att hon inte ska klia sig och riva upp mer i örat som förlänger tiden för läkning. Det bästa med detta är att hon inte blir påverkad på något annat sätt utan äter, busar och allt sådant som vanligt och därav så blir det inte så mycket oro hos husse och matte. Hoppas alla får en bra dag. // Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 6 april 2012 21:17

Hej! Idag har jag bara haft Nilja hemma då pappa ville ha Vinnie lite innan han flyttar till Indien! Nu när jag bara hade Nilja hemma så har det blivit väldigt mycket träning som hon behöver stärka sig i när hon är utan "storasyster"! I och med detta så har det blivit träning genom att följa med till husses mormor och sedan fick hon följa med mig när jag åkte in och handlade och så hade vi lite miljöträning. Miljöträning: idag blev det träning uppe vid idrottsanläggningen skogsvallen och även i skogen på väg till tvmasten :) anledning till att det blev miljöträning i skogen idag är för att hon nästan aldrig har blivit tvungen att gå i två meters koppel i skogen påven smal stig. Jag vill nämligen att hon ska kunna koppla av och inte leta älgar så fort vi kommer ut i skogen utan jag vill att det ska vara under ordnade former och därmed läggs det mycket träning på det så här års när det är löshunds förbud i markerna. Nilja skötte sig galant idag och hoppade över lite stenar och grenar och fokuserade ner på att leka med mig och kolla vad vi skulle hitta på ihop :) helt klart super nöjd över hennes insats idag :) Dom kommande dagarna så kommer det bli ett blodspår och lydnadsträning. Det går framåt med fotpositionen och apporteringen som vi har tränat på. Nu tar hon positionen rätt bra bakifrån men den är långt ifrån felfri, så här blir det att jobba på i mängder. Apporteringen går också framåt. Här har vi mest riktat in oss på att sitta kvar i kastet och själva gripandet och farten mot apporten. Jag har jobbat väldigt mycket med att hon ska tycka att set är roligt och har därför lagt avlämningen till ett senare tillfälle när jag känner att hon tycker att det är så pass roligt så att jag kan börja träna en del som inte är lika roligt som att få springa ut och hämta. Nu blir det lite Klicker träning och massage så här på en fredag kväll! // Revecka

Av Rebecka Nieminen - 5 april 2012 13:26

Hej! Idag blev det Spårträning med Nilja men inte det gamla vanliga utan idag introducerade jag viltspår för henne och det blev ett spår som är svårt för en nybörjare hund men hon har som sagt spårat väldigt mycket och vet vad hon ska göra även om hon inte har gjort det med blod innan.Spåret idag var upplagt enligt följande.Spårstart: öppet fält med högt gräs, blåste en hel del. Spåret: var varierande genom gläntor och tät skog med varierat underlag ex, snö, vatten, mossa, gräs mm. Det blev två 90 graders vinklar och två 120 graders. Spårslutet: i en halvöppen skogsdel med vårsol och blåbärsris. Spåret gick bra. Jag blev shockad över hur bra hon löste allt. Starten var lite tveksam innan hon fattade att det var blodet hon skulle lägga fokus på och inte lukten efter klöven. Hon går ju inte på "gamla" älgslag i vanliga fall och nu låg spåret nästan tre timmar så jag förstår hennes förvirring för att vara första gången. När hon väl förstod vilket tog bara några sekunder så jobbade hon på bra och följde spåret precis i kärnan och hade ingen tapp under vägen vilket kändes väldigt bra för att vara första gången. Hon tog även alla vinklarna klockrent och även spårslutet så jag är super nöjd med henne. Hoppas starten sitter bättre nästa gång när hon vet mer vad hon ska gå på! Jag tror det får bli 1-2 spår i veckan med blod nu och något med bara klöv för att hålla henne igång inför jakten :) sen kommer det även bli en hel del konditionsträning inför jakten i form av cykling, löpning och simning :) känns som detta kommer bli bra för till tjejen :) // Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards