workingdog

Alla inlägg under oktober 2012

Av Rebecka Nieminen - 29 oktober 2012 21:27

Nu ska ni få lite uppdatering om den lilla hönan som börjar bli stor :)
Med en manke på ca 50-52 cm och en vikt på 20 kilo :) idag är det svårt att förstå att hon vägde 4 kilo när jag fick hem min lilla ängel ?

Doriz träning börjar gå framåt igen då vi nu har kunnat öka på träningen igen och inte bara hålla oss till basic.
Vi har tränat två kvällar i rad nu i höstmörkret, men som tur är har vi en bra ute lampa att träna vid.
Det har blivit en del träning av fotgående både med svängar och rakt med både vanlig och språngmarsch :) det har även blivit platsliggning, sitt kvar och nu har vi börjat lära in stå, som en bra grund och även som en förberedning inför lydnadsträningen som kommer komma mer intensivt under våren :)
Jag är som alltid väldigt nöjd över min lilla höna som alltid levererar och som är en riktig liten arbetsmyra :) ska bli så kul att ta detta vidare framöver.

Av Rebecka Nieminen - 29 oktober 2012 21:19

Jag kan inte säga annat än att jag fortfarande svävar på rosa moln och är så stolt över min lilla varg ? kan man bli annat än glad och nöjd när det äntligen funkar så det blir skottläge och dessutom på rätt typ av djur :)
Lördagens jakt med jaktlaget gav det resultatet som vi väntat på :)
Äntligen är Nilja invigd på riktigt och det med bravu då man inte bara sköt hennes första älg utan även den andra på samma dag ? jag kan inte bli mer än stolt över min tjej :) nu är det skjuter två älgar för henne innan hennes två årsdag :) ?

Nu är tilldelningen av älgarna slut så nu får det bli hårdträning utan skott :)
Just nu känner jag att alla timmar i skogen med tidiga mornar, skitväder och iskalla dagar :) skönt när dom presterar när det behövs som mest ? nu har hon ju bevisat för jaktlaget det vi redan visste, nämligen att hon kan min älskade tjej!

På kvällen blev det mys för mig och Nilja i sängen :) ?

Jag vill varna känsliga läsare för jakt bild.

Av Rebecka Nieminen - 23 oktober 2012 21:33

Igår la jag ett långt viltspår till Doriz för första gången :) blev ett spår på 330 meter med två 90 gradersvinklar på öppet fält vilket är väldigt svårt när det låser lite men man måste träna i alla förhållanden :) man kan ju inte direkt beställa vädret när det är på allvar ;)
Hon skötte sig bra och blev sicksack i början men hon tog spåret och klarade båda vinklarna och hittade klöven :)
Mattes duktiga lilla tjej :) nästa spår får bli i skogen :)

Nilja har fått "jaga" och därmed fått träningen som hon älskar mest :) Adam släppte henne i lördags utan resultat men med bra sök/spår arbete som vanligt :) idag fick hon springa igen då Adam såg älg på marken och hon ställde en tjur i ca 40 minuter :) nu börjar det allt bli riktiga framsteg :) mattes duktiga flicka <3
Äntligen känner jag att all träning börjar ge resultat :) <3

Mattes duktiga flickor <3

Av Rebecka Nieminen - 18 oktober 2012 20:17

Ikväll var vi ute och gick här hemma och Nilja fick även hon dra en reva i skogen med pejlen på och det slutar med ett drev och ett ståndskall och en spring tur på 7,67 km :) jag är så himla stolt över min lilla tjeja som är så duktig <3 det märks att hon mognar mer och mer för varje gång min fina tjej :) <3
Dom två svarta höll sig runt oss och springer inte med Nilja vilket jag är väldigt glad för :) våra hundar gillar deras lyx liv där dom får springa lösa mycket så här års och då även i skogen här hemma :) Nilja är alltid lika glad när hon får sträcka ut sig :) <3
Jag är verkligen super nöjd med mina flickor! Dom imponerar ofta på sin matte <3

Av Rebecka Nieminen - 9 oktober 2012 19:56

Nu har det jagats intensivt i två dagar :)

Igår var det premiär för älgjakten och det har både Nilja och husse väntat på :)
Igår fick Nilja gå med i lina i två drev :) i det ens sköts en 5 taggad tjur och i den andra passerade en kviga och en femtaggad djur :) efter några timmar med laget i malmbäck så åkte vi hem för att hjälpa dom här hemma och det blev ett långt drev över vildmossen vilket gav ett upptag och drev på grannmarken men ett bra sök och tempo under hela dagen :)

Idag blev det först ett drev här hemma men dock utan resultat men ett bra sök och väldigt spår noga :) hon sprang en mil under första drevet och sedan åkte vi ut till husse i malmbäck för att gå igenom ett drev men även där plockade hon upp hos grannen men fick inte med tillbaka tyvärr men annars bra avsökt och ett bra arbete :) man får ju nöja sig mes det lilla ibland :)

Hon är trotts allt inte gammal men Jon ger sig iväg längre nu och blir mer noga i sitt sök och spårarbete vilket jag är super nöjd med och resten kommer med tiden :)

Av Rebecka Nieminen - 7 oktober 2012 16:46

Hej!

Idag blev det Doriz första riktiga skotträning när vi var med husse ute med jaktlaget och deras sista skjutning innan jakten :)
Vi höll oss på ca 500 meter på ett kallhygge :) hon brydde sig inte det minsta :) någon gång kollade hon åt det hållet men annars ingen reaktion :) super nöjd :) tidigare har det hörts skott på ca 1 km fågelvägen :)

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards