workingdog

Alla inlägg under maj 2013

Av Rebecka Nieminen - 31 maj 2013 15:10

Idag var hela familjen ute med båten och husse skulle fiska lite :) båda hundarna badade men Nilja ångrade sitt val rätt så snabbt!
Doriz där emot simmade många varv runt båten och sedan så ville hon upp en stund igen innan det var dags för en ny tur ner i vattnet :)
Under tiden som husse fiskade så blev det träning i att sitta still i båten :)
Hade verkligen en nöjd Labrador efter den utflykten :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 29 maj 2013 21:46

Idag har Doriz varit med mig på forserums hundklubb där jag skulle prata om hundfoder! Vi åkte ut ca 50 min innan vi skulle börja så vi tränade lite först :)
När vi kom var det skotträning och som jag vet sedan tidigare så bryr Doriz sig inte och inte idag heller :)
Idag blev det mest träning bara på att vara med andra hundar och sedan blev det lite avlämningar samt sitta kvar och sådant som jag vet att hon verkligen kan :) det blev även passivitetsträning då vi bara satt en stund och sedan var hon med under mitt föredrag och skötte sig faktiskt bra :)
När vi kom hem igen så hade husse och Nilja cyklat 6km så nu har vi två nöjda hundar :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 27 maj 2013 21:22

Igår blev det dels skotträning för hundarna då jag och Adam sköt lerduvor ca 1 km hemifrån :)
Efter skotträningen blev det ett ordentligt träningspass med Doriz!

Vi åkte bort till Ryfall en bit hemifrån och tränade på ett fält nära vägen och där det även var andra hundar ute på andra sidan vägen. Vägen är en liten astfaltsväg som går mellan Forserum och Fredriksdal!
Doriz bryr sig verken om bilarna eller dom andra hundarna!
Vi tränade fotgående, apportering, inkallningar och sitt kvar :) super duktig som vanligt <3
Efter träningen fick hon följa med hem till husses mormor på morsdag fika!
Mycket träning och aktivering för henne under gårdagen!

Idag har hundarna haft en dag i hönsgården då vi har jobbat lång dag båda två och sedan har dom cyklat 11 km med husse :) hade två nöjda hundar bär jag kom hem som har haft jätte roligt med husse och nu under kvällen har dom fått varsitt ben och sen blir det bara att mysa!
Under tiden som vi lagade mat ikväll så provade vi gripande och hållande av nya föremål, idag blev det soppsleven i plast :)
Super duktig är hon min lilla höna <3

I morgon är jag ledig så då blir det hårdträning igen om vädret tillåter det :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 26 maj 2013 15:01

Under veckan har vi haft två hundar till då vi har varit hundvakt!
Det har blivit lite träning på kvällarna med Doriz i form av avlänkningar som vi tränar ordentligt nu!
Efter två veckor med bara avlämningsträning så är jag nöjd och tänker nu prova någon enstaka apportering för att se hur det fungerar!
Även hållandet har blivit bättre då vi tränat avlämningarna vilket bara är en fördel!
När det inte har varit annan träning så har det varit cykling med husse på schemat! Det är han som sköter den biten sedan min olycka!

Igår tränade vi lite ute med Doriz och då att hon skulle hålla dummyn och sedan gå mellan mig och husse och lämna hos den ena vilket hon skötte super! <3
Vi passade även på att ta lite kort i det fina vädret!

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 19 maj 2013 13:20

Idag är de söndag igen! Jag förstår verkligen inte vari veckorna tar vägen!
Sedan jag bloggade sist i onsdags så har hundarna fått flera cykelrundor med husse på minst 6 km :) hundarna älskar verkligen att få den stunden med husse som dom får då!
Det har även blivit avlämningstränig för Doriz då det är det som vi ska lägga vikt i nu innan lägret i slutet på juli! Känner även att jag måste skaffa mig träningskompisar så vi kan träna på att apportera och sånt när andra också finns i närheten :)

Då vi har haft några riktigt varma dagar så det har inneburit bad och bus för hundarna! Senast igår så var husse uppe vid dammen med hundarna så dom fick bada i värmen medan jag var och jobbade.
Skönt att vi båda vill göra lika nycket med flickorna <3
Idag vräker regnet ner så det kommer bli att spela lite spel och så inne idag för ingen av oss vill träna ute när regnet står som spö i backen!

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 15 maj 2013 22:13

Det blev lite kvällsträning även idag :)
Det blev fortsatt träning på avlämningarna :) idag efter 10 lyckade minuter inomhus förflyttade vi oss ut där hon först fick kissa och så innan vi drog igång :) hon klarade det bra utan föremål så då valde vi att prova med föremål och även det gick bra :) när vi hade haft ca 10 minuter ute med goda resultat så provade vi faktiskt en apportering på ca 10 meter och hon sprang förbi mig och rundade mig och lämnade den i handen :)
Är jätte nöjd för att hon inte släppte fören den var i min hand :) egentligen ska hon komma rakt in och inte gå runt mig och in men det var inte det vi provade idag :)
Sedan bakade jag tillbaka igen och körde lite till både med och utan föremål med gott resultat :)
Dock stressade hon upp sig lite då det rörde sig ett rådjur på andra fältet men jag är nöjd trots den störningen som faktiskt blev :)
Nu ska vi jobba vidare på att göra det med och utan föremål ett tag både inne och ute för att kunna apportera på ca 15 meter om en månad :) man måste ju faktiskt sätta upp delmål :)
Vi har ju nu ca 2 månader på oss att träna inför lägret :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 15 maj 2013 20:59

Nu är det bestämt att jag och min älskling ska åka på unghundsläger hos Charlotte :) ska bli roligt att träffa min toppen uppfödare igen och få en helg med likasinnade :)
Jag hoppas att flera utav syskonen dyker upp så man kan få träffa dom och se hur dom är :)
Längtar massor till helgen 27-28 juli när vi åker till Göteborg och Minnows :)

Nu blir det att ligga i hårdträning tills dess :) så får nog bli ett kvällspass i avlämningarna nu ikväll ;)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 14 maj 2013 21:05

Efter jobb och annat idag så tog jag lite egen tid med vardera hund! alltid lika roligt att träna med dom :)

Med Nilja tränade jag lite fotposition och lite tricks vilket hon tycker är jätte roligt :) det senaste hon har lärt sig är inte - vilket betyder att hon vrider huvudet, som om hon skakar på det ;)
Hon är verkligen rolig att träna då hon är så fokuserad när man tränar med henne :)

Doriz däremot fick träning i avlämning både med och utan föremål vilket hon klarar med bravu :) skönt att hon förstår att hon ska komma hela vägen och spontant till min hand :) nu ska vi hålla det så här tills det sitter hundra innan vi lägger på några apporteringar! Mitt nästa delmål är att kunna göra med föremål utomhus :) just nu tränar vi bara target utan föremål ute då det finns nog med störningar och annat som påverkar henne utomhus :) sen när detta funkar är min tanke att prova en kort apportering på ca 5 meter och se hur det funkar. Om det inte funkar så kommer vi backa tillbaka dit det funkar :) nu är det verkligen meningen att det här ska bli ordentligt och det ska sitta där sen :)

Nu har jag två nöjda tjejer som tuggar på varsitt ben :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards