workingdog

Alla inlägg under april 2013

Av Rebecka Nieminen - 26 april 2013 13:32

Igår så blev det lite olika träningar :)
På eftermiddagen tog jag med mig Doriz ner på ett utav fälten här hemma. På fältet finns det stora ytor, stenmurar, bäck, diken mm att använda vid träning.

Idag tränade vi mycket på fokuseringen, så det blev en del fotgående utan koppel, sitt och ligg med störning i ca 2 minuter i stöten :) sen blev det även träning av att håll dummien och inte släppa fören jag kommenderar det :) allt gick jätte bra och jag var så stolt över henne när vi var klara.

På kvällen sen så blev det en cykel tur med husse och båda tjejerna :) det var Doriz första cykeltur på riktigt :) innan så har hon och jag gått när dom andra har cyklat dålig vill att dom ska vara mogna i huvudet och kroppen för att göra det.
Husse och tjejerna cyklade ca 4 km och jag ca 2 km då mitt knä inte fixar så mycket just nu.

Så i går kväll hade jag två nöjda flickor när det var dags för soffmys :)

Av Rebecka Nieminen - 23 april 2013 20:14

I söndags så var jag, husse och Doriz ute och tränade Apportering i det fina vår vädret :)
Idag skulle vi utmana henne och dels träna på ett nytt ställe men även med svårigheter som diken och även en bäck. Detta klarade hon utmärkt min lilla tös :) hon tappade fokus en liten stund i mitten på träningen men löste det med lite hjälp.
Det jag nu behöver träna ännu mer på är avlänkningarna, så dom ska tränas konsekvent nu en tid framöver :)
Det ska bli en jätte rolig träning helt klart :) det vi ska träna på är att hon inte för släppa fören vi ber henne om det :) hon har just nu kommit in i en fas där hon släpper den på marken framför oss och det är verkligen inte okej ;) haha
Men nu ska det bli hårdträning på det med min lilla tös så det sitter där sen :)
Annars är hon helt otrolig och klarar alla nya utmaningar galant <3

Är inte annat än stolt över min älskling som är så duktig :) vi har kommit långt i träningen men nu ska vi jobba väldigt mycket med lydnaden ett tag och sedan att hålla kvar tills vi ber henne att släppa :) mitt mål är att avlämningen ska sitta som en smäck i slutet på sommaren :) anledningen till att jag sätter upp så lång tid är att det dels är många olika delar som ska stämma för att avlämningen ska bli super :) dels så ska Doriz hålla sig i skinnet, sen ska jag också göra rätt och sen ska samarbetet och teamworken stämma :) därför tycker jag att det är bättre att lägga upp ett längre mål och sen flera delmål på vägen :) jag vill inte stressa fram en sak som är så viktig för oss som apporteringen faktiskt är :)
Vi har kommit långt i träningen så nu är det finslipet kvar :)

På bilden är det Doriz och husse under helgens träning :)

Av Rebecka Nieminen - 21 april 2013 09:03

Igår fick Doriz följa med husse ut i skogen och inventera älgskit inför höstens jakt :) jag hade en väldigt nöjd hund sedan vid elva kaffet som bara njöt i solen :)

Idag hoppas jag på att jag ska kunna gå ner och träna lite apportering på ett utav de stora fälten :) men det får bli efter att jag hat hållt kurs på hundklubben som jag gör varje söndag :)

Ha en trevlig söndag!

Av Rebecka Nieminen - 17 april 2013 20:21

Idag så var jag och flickorna ute och gick i det fina vädret. Vi gick ner till bäcken hemma som till Doriz förtjusning hade smält igen så hon kunde bada en massa :)
Så jag hade en super glad badande Labrador och en jämthund som doppade sig till magen :) nu märks det att det börjar bli vår igen :)

Nu i kväll så har Doriz varit med mig och husse och grillat hos kompisar, där hon fick leka med deras stövarklubben tik :) tror jag kommer ha en nöjd hund ikväll :)

Av Rebecka Nieminen - 16 april 2013 10:48

Efter några jobbiga dagar för Nilja så bestämde vi oss för att ringa vet om medicin då hon bara blivit värre och värre :/ det började för ca 2 veckor sen på allvar och det har varit värst sedan fredag :(
Allt började med att hon var mer i behov av närhet och gärna bäddade extra innan hon la sig tills nu då hon gnäller mycket, är orolig och tycker att kattungarna är hennes.
Därför ringde jag igår vet och fick medicin utskrivet som hon nu ska få tom lördag :) jag hoppas verkligen på att hon mår bra snart igen :)

Av Rebecka Nieminen - 14 april 2013 22:38

Nu var det åter söndag igen!
Idag fick Doriz följa med ut till hundklubben då jag håller kurs där ute på söndagar. Efter kursen blev det lite träning och även att prova på Agility banan lite lätt för hennes för första gången :) jag väntar tills mina är röntgade först :) hon har endast få gå i en tunnel tidigare, men då för miljöträning :) hon var duktig för att vara första gången. Vi provade alla hinder utom gungan.
Tanken är inte alls att hon ska bli någon Agility hund utan detta gör vi mer som variation till det andra!

I slutet på maj så ska vi gå en kort kura i rallylydnad :) det kommer bli super roligt :) jag vill prova på lite olika saker med Doriz innan jag bestämmer mig helt vad det blir utöver eftersök och lite jakt :)

Efter hundklubben idag så gick vi ett viltspår på rådjur, som husse hade lagt ut till oss :)
Det var ett svårt spår idag på ca 400m. Det är det första spåret sedan innan snön kom då vi får så mycker snö hos oss.
Spåret gick igenom vatten pölar, diken, fält, skog och även en bäck :) bitvis var det väldigt snårigt men det löser hon galant :)

När vi gick på spåret hade det legat i 3 timmar!
Det var lite knaggligt dom första 5 meterna då det var snö där spåret började, när hon väl kom iväg och köpte att det faktiskt gick att spåra även i snö så gick spåret som en dans :) Doriz var klockren under hela spåret med tanke på svårigheterna :) hon löste problemen själv och tog oss säkert fram till "djuret" :)
Jag är så stolt över min älskade tjej <3
Nu ska vi se till att jobba på detta så vi jan starta provet sen :)
Nu sen Vinnie dog så är det ju ännu viktigare att hon är bra på detta till den 16/8 då jakten börjar på allvar igen ;)

// Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 3 april 2013 01:15

Idag har vi träffat Nikki och Spock med mattar :) idag blev det en tur till ringenäs för att busa på stranden, vilket alla hundarna älskade!
Dels är det stora ytor att röra sig på och musklera får jobba när man springer i vatten och sand :)

Vi hade trötta och nöjda hundar efter denna utflykt :) inte nog med att man gick busa på stranden så blev det lite träning i platsliggning och kvarsittande med dom andra som störning och sen fick hundarna bekanta sig med att det kom hästar och red förbi också, vilket gick väldigt bra!

Jag är så stolt över alla tre hundarna, att så unga hundar kan sköta sig så bra och framför allt i den kombinationen :)

Med vänlig hälsning, Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 1 april 2013 22:51

Nu har jag och Doriz varit ute på kvällspromenad i lite mer än en timme! :) vi mötte upp både marina och Veronica med hundar och gick en runda innan det var dags att gå hem och sova! :)

Nu är det dags för mig och Doriz att inta sängen efter en händelserik dag, för i morgon väntar mer spännande äventyr :)

Godnatt!

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards