workingdog

Alla inlägg den 16 september 2011

Av Rebecka Nieminen - 16 september 2011 13:46

Hej igen!


Det har tyvärr varit dålig uppdatering på senaste med det beror tyvärr på grund av mig som matte och inget annat :/ Hundarna har självklart haft väldigt händelserika dagar trots det som har hänt med jag som matte har inte haft någon blogg lust den senaste tiden.


Nilja och husse har börjat på allmänlydnadskurs :) Det går väldigt bra och det är verkligen en arbetsvillig hund som vi har. Det vi behöver jobba på mest med henne är som vanligt passiviteten ihop med andra hundar. Hon är en arbetsnarkoman och vill bara jobba när vi är på hundklubben och har därför svårt att varva ner mellan övningarna men det är bara att träna på så sitter väl även det sedan :)

Hon blev senast igår beskylld för att ha tjuvtränat ;) Haha grejen var bara det att dom körde en övning som vi gör si så där tio gånger varje dag, så det var ju inte konstigt att hon kunde det klockrent kanske :) Övningen var att de skulle sitta vid dörren när man öppnade och sådant. Våra hundar får nämligen verken gå in eller ut genom dörren hemma utan att vi säger det så det var ju självklart för henne att man inte skulle göra det :) Vi har ju trots allt kört det med henne sedan hon kom till oss, precis som att man inte får mat utan att sätta sig och vänta och titta på husse eller matte :) Men det är roligt när det sitter även ihop med mycket hundar och på andra ställen som man inte har tränat på innan.


Nu håller vi även på att jakt tränar henne på högnivå :) Senast i helgen så förföljde vi en ko och kalv en bit och hon skulle verkligen inte släppa dem så hon är en väldigt energisk dam som vet vad hon vill :) Det är super kul att se hur hon hanterar situationen och framför allt hennes vilja att arbeta.


Nu i helgen så väntar det ytterligare träning då vi ska ut i skogen på söndag och kolla över alla tornen inför jakten som börjar om lite drygt en månad :)

Det ska bli väldigt kul att se hur hon kommer att bete sig under jakten, är ju skillnad när det är på allvar och bara på träning :) Dom märker ju väldigt stor skillnad på när det är mycket folk i skogen och de går med bösser mm. Det gör ju inte vi när vi tränar utan vi har ju tagit det väldigt lugnt. Hon är tränad både lös och i lina, med bössa i  närheten, med pejl, med bjällra mm. Allt för att se så hon inte stör sig av olika saker. Hon är verkligen ingen hund som bryr sig om saker runt om utan hon sköter sitt arbete jätte bra och vet precis vad hon ska göra :)

Mattes duktiga lilla flicka <3


Jag lovar att jag ska hålla er uppdaterade hur det kommer att gå under jakten med även under allt annat som händer nu framöver :)


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards