workingdog

Direktlänk till inlägg 27 mars 2011

allmänlydnadsinstruktör

Av Rebecka Nieminen - 27 mars 2011 21:09

Hej!


Nu tänkte jag berätta lite om min kommnade utbildning och vad det leder till i slut änden mm :)


Som jag berättade tidigare så är jag idag medhjälpare på nässjö bk där jag idag hjälper till i en av valpkurserna! Det var väldigt givande och roligt idag. Man lär sig väldigt mycket genom att bara titta på hur "eleverna" gör!


När man är färdig allmänlydnads instuktör så får man hålla i valp och allmänlydnadskurser på egen hand men det är en bra väg dit.


Man ska var medhjälpare vid minst två kurser, du ska genom gå en insturktörsutbildning men för att få göra det så måste du ha följande :


Förkunskapskrav:
Varit medhjälpare/assistent vid allmänlydnadskurs
M1 (allmän mentalkunskap)
L1 Kursledarutbildning via Studiefrämjandet
Genomgått MVG allmänlydnadspasset med egen hund
Rekommenderad av lokalklubben


Allmänlydnadspasset innehåller följande:

Momenten bedöms enligt följande:

Betyg

Bedömning

Mycket väl genomfört

Hunden utför momentet utan hjälp från föraren

Väl genomfört

Hunden genomför momentet med viss hjälp från föraren

Behöver träna mer

Hunden utför ej momentet trots upprepad hjälp från föraren

Moment & Genomförande

Kvarsittande med störning

Miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, skog eller bostadsområde. hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om 10 meter från hunden. Hunden utsätts för 3 olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.

Möte med hundar på stig eller gångväg

Hunden ska föras med slakt hängande koppel och inom en sträcka av 100 meter möta 3 hundar med ägare. hundägaren kan välja att avvika från stigen några meter. Vikten läggs här vid att hunden förmås nonchalera den mötande hunden och rikta sitt intresse mot föraren. individuella förutsättningar beaktas.

Sitta tyst i bil

Bilen parkeras på en för hunden lämplig plats inom ett centrum eller klubbområde. När föraren lämnat bilen passerar en annan människa, därefter en människa med hund utanför bilen. Om det är revirkänsliga hundar accepteras att störningen ej sker på närmare avstånd än 10 meter.

Gå fint vid sidan eller bakom föraren

Hunden ska transportera sig tillsammans med föraren från exempelvis bilen till träningsområdet. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara 100 meter.

Hantering/visitation

a) av föraren, b) av annan person
Hundägaren undersöker hunden fysiskt. Tittar på tänder, öron, tassar, känner igenom hela kroppen, lyfter på ben och svans. Visitationen ska pågå under ett par minuter.

Inkallande utan störning

Föraren väljer själv hur inkallningsmomentet testas. Inkallningen ska göras på minst 10 meters avstånd.

Inkallande med störning

Hunden utsätts för 3 av föraren valda störningsmoment.

Stoppkommando

Hunden ska på kommando upphöra med aktivitet. Kommando "Stanna", "Ligg" eller liknande ges för att bringa hunden till passivitet.

Passivitetskontroll

Hunden ska, utan hjälp från föraren, kunna förhålla sig passiv i valfri ställning under c:a 2 minuter.

Nosaktivitet

Hunden ska under 3 - 5 minuter målinriktat och koncentrerat arbeta med sitt luktsinne. det kan vara föremålsletande, godisletande, spårarbete eller liknande.

Valfritt moment

Hundföraren beskriver hur momentet ska utföras och visar därefter. Hundföraren avgör också bedömningskriterierna för momentet.


Det jag känner att jag måste träna på med Vinnie är mötandet med andra hundar så om det finns någon som skulle vilja träna med mig så är det väldigt välkomnande :) Vet inte heller vad jag ska ha för valfritt moment men funderar på att ta platsläggande på avstånd men jag vet inte om det räknas som allmänlydnad. Om ni har några andra idér om vad jag kan ha som valfritt moment så kan ni väl höra av er :)


Jag hoppas verkligen att jag klarar av detta :)


/ Rebecka

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :) Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :)  I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom pr...

Av Rebecka Nieminen - 13 augusti 2013 21:10

Nu ska jag uppdatera angående våra senaste träningar :)! Fredag: Idag passade jag på att träna med Doriz efter jobbet då jag ändå skulle gå och hämta bilen som min sambo tagit till en kompis ca 4 km hemifrån :) Det blev fotgående träning ca 3...

Av Rebecka Nieminen - 9 augusti 2013 22:50

Nu var det ett tag sedan vilket gör att det kommer bli ett blandat inlägg och inte så detaljerat :) För två veckor sedan hade vi ju som ni redan vet besök av min morbror med familj och sedan var deras hundar kvar här i en vecka då dom åkte på seme...

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27


Torsdag - besök   Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane) Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lös...

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15


Onsdag   Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen! Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas...

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards