workingdog

Alla inlägg under mars 2011

Av Rebecka Nieminen - 22 mars 2011 16:08

Hej läsare!


Jag fick en fråga idag efter att ha skrivit inlägget om mina hundar.

Frågan lyder, "vad innebär viltspår"


Ett viltspår är ett anlagt spår som ska var istället för ett skadeskjutet eller trafiksskadat vilt. Man använder dessa anlagda spår för att träna sin hund på just skadeskjutet eller trafikskadat djur för att sedan kunna utbilda den till efteröks hund om man vill det eller om man vill ha en viltspårschampion kanske.

Det finns prov inom viltspåret precis som inom allt annat. Del så finns den lättare klassen anlagsklass som man måste klara av innan man får gå vidare till nästa klass. I anlagsklassen så bedöms man bara som godkänd eller underkänd. I den högre klassen - öppenklassen så bedöms hunden med första, andra eller tredje pris eller om den är underkänd. Om man har fått tre ettor på öppen klass så är man champion.


När man lägger ett viltspår så använder man sig av blod och klöv. Det finns vissa saker som man ska tänka på när man lägger ett viltspår men det kan jag svara mer på om det finns intresse för detta.


Hoppas du blev nöjd med det svaret.


// Rebecka och hundarna

Av Rebecka Nieminen - 22 mars 2011 12:22

Jag tänkte berätta lite om mina hundar för er så ni får en hum om vad det är för några yrväder jag har.


Vi kan börja med den gamla damen Vinnie.


Vinnie


Ras: jakt labrador retriever

Ålder: 8 år (född 03-03-21)

Meriter: Viltspår: har ett godkänd viltspårsprov i ankl. från hösten 10

Agility: tävlar klass 1 i både hopp - och agilityklass.


Kurser: Agility nybörjare - hösten 2008

Agility fortsättning - våren 2009

tävlingsträning agility - hösten 2009


Viltspår (helgkurs) hösten 2009

Viltspår hösten 2010/våren 2011

Tävlingskurs i agility våren - hösten 2011


Vi tränar allt möjligt som ni säkert förstår med vilka kurser vi har gått och sedan tränar vi även lätt lydnad, tricks och annat roligt.


Används även till jakt på älg, där hon spårar och ska även fungera som eftersök inom jaktlaget.

Själklart är hon även en trevlig och gó familjehund!

 


Nilja


Ras: Jämthund

Ålder: 4 månader (född 2010-11-06)

Meriter: har inga ännu , hon är alldeles för ung för det


Kurser: börjar Valpkursen idag. (den 22 mars 2011)


Detta är en bestämd dam som ska användas till älgjakt som ställande hund. Hon ska så fort snön försvinner börja gå enklare spår och tränas mer på linförheten i långlina samt tränas hårt på inkallning mm i jakt sammanhang.


Våra mål med denna tös är att hon ska bli en bra och fungerande jaktkamrat samtidigt som hon ska bli en bra och trevlig familjehund.


   

Nilja som 13 veckor gammal valp.

Av Rebecka Nieminen - 22 mars 2011 11:08

Livet som matte till två hundar....


Det är inte alltid lätt att få folk att förstå hur det är att leva med hundar eller hur det är att vara hundmänniska, för enligt många så är en hund bara en hund men för dem som lever ihop med sina hundar så är en hund inte bara en hund.


Jag har själv stött på den där kommentaren många gånger men för mig är ingen av mina hundar bara en hund. Dom gör så mycket i mitt liv så jag anser inte att dom bara är en hund. För mig är dom en självklar familjemedlem som vem som helst i familjen.


Jag har haft egen hund nu i fyra år och för mig är det en självklarhet att leva med hund. Det är bara lite mer än en månad sedan som jag och min sambo valde att utöka vår hundskara från en hund till två. För oss var det en självklarhet att bjuda in denna lilla söta jämthundstik till vår familj och låta henne leva resten av sitt liv med oss. För många andra kanske det låter som en mindre bra idé att binda upp sig med två hundar när man går sista året på gymnasiet och inte har någon färdig framtid.

Men för oss båda så är hundarna en stor del av våra liv och verken jag eller min sambo kan leva utan dem.

Hundarna kommer få följa med oss när vi ska plugga, jobba eller vad vi nu tänker att göra den kommande tiden. Det är som sagt var inget hinder för oss att ha hundar trots vår unga ålder.


Jag har själv offrat mycket av tonårslivet för min hund men det tycker jag det är värt till 110%. Jag är en hundmänniska och har heldre roligt med min hund en dag än att ligga bakis. Men det är mitt val och jag har alltid satt mina hundar först och kommer alltid att göra det. Så länge dom mår bra så gör jag det också :)


Att välja att leva med hund(ar) är ett stort val och det är inget som jag ångrar idag. För jag har aldrig haft så roligt som jag har sedan jag skaffade hundar :) Dagarna blir aldrig den andra lik och det händer alltid något roligt i ett liv ihop med hundar. Är det inte någon rolig kurs så är det någon galen hund som gör något som man bara inte kan låta bli att skratta åt. Hundarna tröstar en alltid och får en alltid att skratta., det är det inte många andra som lyckas med.

Hundar är helt klart det bästa tidsfördrivet man kan ha :) Man har alltid roligt ihop med en hund hur det än går :)


     

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards