workingdog

Alla inlägg den 10 maj 2011

Av Rebecka Nieminen - 10 maj 2011 13:51

Hej alla glada människor!


Den här härliga värmen tär verkligen på mina två hundar. Nilja har så tjock päls så hon kan knappt vistas inne i denna värmen och det är skugga och svalt golv som gäller för att hon inte ska häsja hela tiden, Vinnie där emot klara inte värmen i och med att hon drar till sig all värme så hon kommer på lite egna knep för att hålla sig kall min smarta gamla dam :)


Det gäller verkligen att tänka på denna hemska värmen för hundarna även om man själv tycker att det är väldigt skönt när det är varmt och skönt ute och sommarvärme redan i maj.


Mina hundar har som sagt var värmen i mot sig så jag kan inte gå längre rundor med dem under dagen då värmen blir för bra för att vara sann för dem och sedan kan dom heller inte vistas var som helst i lägenheten utan att dom blir skit varma.

Vinnie har kommit på knepet när vi är ute på baksidan för att dom ska få lite fläkt från vinden och samtidigt kunna ligga i suggan i det svalkande gräset. Hennes nya idé är att hon går in under hyresvärdens husvagn och gräven en lagom stor grop i den härliga sanden och sedan ligger hon där för det är både fuktigt i sanden och det blir väldigt svalt och skönt i fuktig sand i skuggan av en husvagn. Det gäller verkligen inte att vara dum när det är varmt ute!

Nilja där emot hon lägger sig och rullar i gräset i skuggan där det är fuktigt och sedan lägger hon sig och trycker mot gräset för att få så mycket svalka som möjligt från det härliga gräset.


När vi däremot är inomhus så gäller det att komma på andra knep. Jag får ha fönstrena öppna, dra ner rullgardinen i sovrummet, se till att det finns sval golyta till dom, ha extra mycket vatten, duscha dom med jämna mellanrum mm.


Det är verkligen mycket att tänka på för att hålla dom någorlunda svala. Antar att det är fler än mina hundar som har detta problemet med denna värmen. Det får nog allt bli att åka och bada med hundarna när huse kommer hem efter kursen idag innan det blir att åka på hundkurs ikväll. 


Vinnie var så nöjd idag när hon fick följa med mig ner i källaren där det var så himla svalt och skönt :) Det gillade hon verkligen, hon kunde lägga sig ner på ett kallt stengolv och bli lite nedkyld efter att ha varit ute och busat lite på baksidan med lillasyster!


Hoppas ni hittar bra knep för att få era hundar att klara denna extrema värme som råder nu!


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards