workingdog

Alla inlägg den 17 maj 2011

Av Rebecka Nieminen - 17 maj 2011 23:28

Hej igen!


Nu har det varit mycket på sistone!

Jag förstår verkligen inte vart tiden tar vägen men nu kommer det ett långt blogg inlägg om allt som har hänt sedan sist!


Valpkursen

Vi har haft de två sista gångerna på valpkursen nu... tiden har gått fort och det är väldigt sorgligt måste jag säga :( 

Förra veckan så hade vi lite olika träningar, denna gången var det sambon som fick träna då jag hade fått order om att hoppa på kryckor från min sjukgymnast!  Denna gången så gick dom igenom allt som vi har gjort tidigare, kontakt, sitt, ligg, stå inkallning mm. Det gick väldigt bra för alla och det är verkligen stor skillnad på alla hundarna! Det märks även att många av dem har utvecklats även psykist och kommit in i olika perioder under kursens gång. 

Idag var sista kurs tillfället förutom den gemensamma avslutningen med de övriga kurserna.


Idag var vi ner i stan i Jönköping för att ha lite miljöträning. Det var inga som helst problem för Nilja, då vi har varit väldigt mycket i stan mm. Hon har ju trots allt åkt tåg och buss sedan hon var 14 veckor gammal så hon har ju vant sig vid allt som händer runt omkring. Men det är trots att hon är van en väldigt bra träning för de kan ju trots allt aldrig få nog av träning i nya miljöer och även i bekanta miljöer. För varje gång man tränar så blir ju hunden allt mer stabil.


Tränigen med båda galningarna går utmärkt och tanken var att jag skulle tävla med Vinnie i morgon men vet inte om jag hinner det så får nog ta det nästa vecka ( tror det var då nästa tävling i cupen var). Det ska bli så skönt att börja tävla igen! Dock tycker sjukgymnasten inte att jag ska träna hundarna mer än nödvändigt men jag vill inte ha två hundar som klättrar på väggarna här hemma bara för att de inte har något att göra på grund av att jag ska ta det lugnt!


Det finns inte ens som ett alternativ i mitt liv, i mitt liv är det bara hundarnas bästa som gäller så då är det självklart att hundträning står först på schemat!


I lördags så var det att vara medhjälpare på allmänlydnadskursen igen! Idag så hade vi en skogsdag där vi var ute och la spår, hade plats liggning och sök. Jag hade hand om plats liggningen och det går framåt för alla måste jag säga!

Det finns en ekipage som jag är väldigt inponerad över, just för att dom har gjort så stora förändringar! Så himla skönt att se när kursarna tar till sig det man säger och fattar egna beslut om vad som passar bäst för sin egen hund!

Dom är allt duktiga mina kursare!


Nilja har kommit in i en hemsk period just nu. Ibland är hon väldigt billig måste jag erkänna själv men jag älskar henne lika mycket för det. Hon har på sistone kommit ut ur spökåldern nästan helt men då har hon i stället kommit in i en trots och hon är även på väg att bli könsmogen för hon har blivit mycket mer intresserad av att lukta på kiss och annat ute, slickar sig mer, kissar mer mm. Så just nu är hon i  en period där hon inte riktigt vet själv vad hon gör men det ger sig nog snart! Hon är trots allt en underbar hund och jag kunde inte fått en smidigare valp även om det nu börjar bli lite jobbigt i en kort period men jag känner redan nu att hon börjar bli bättre.

Men det är inte lätt när allt händer på en gång...


Det var allt för denna gången!


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards