workingdog

Alla inlägg den 17 augusti 2013

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :)

Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :) 

I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom precis hade slått det ena fältet här hemma. Efter en stund får jag ett sms om att han har skjutit en räv och att allt har gått bra. Jag skulle invänta om han skulle skjuta någon mer innan han skulle gå hem eller inte :) När han sedan ringde så gick jag och Doriz ut för att hon skulle få se räven och så passade vi även på att träna fotgående både i koppel och utan :) Det gäller ju som sagt att ta alla chanser man bara kan!


I torsdag blev det en något lugnare dag för Doriz då jag jobbade heldag och sedan var det lite firande av guddottern som fyllde ett :) efter det skulle vi ut till kompisar och fiska kräftor och umgås lite :) Men jag han med ett litet kort träningspass i fotgående där i mellan :) Nu börjar det allt sitta riktigt bra men det ska nötas mer :)


I går (fredag) började den efterlängtade bockjakten (om man frågar min sambo) vilket betyder att Doriz står redo som eftersökshund :) så på morgonen och kvällen har hon varit bokad av husse i fall att någon skulle behöva hjälp :) I går på dan blev det bara lite passivitetsträning inne samt att jag kände igenom henne och tvättade öron och sånt som måste göras i bland men det är bra träning då hon måste lära sig att kunna varva ner och vara lugn som en filbunke i alla situationer :) under kvällen igår så var husse ute och jagade igen och Doriz satt spänt och väntade i bilen :) Under kvällen sköt en bekant en bock och allt gick bra men Adam åkte dit ändå med Doriz så hon skulle få lukta och dra lite i den, vi skulle ändå till dom på kvällen och äta. Så då hade vi en stolt och mallig Doriz sen <3


Idag så sattes hon på prov igen då hon fick gå ett eftersök på en bock som flyttat sig ca 100 meter. dom visste var djuret var men som sagt hon måste träffas på riktiga situationer som dom kan se ut när man kommer ut till ett eftersök på grund av skadeskjutning :) Hon hade gått klockren fram till bocken och hittat honom direkt! Mattes duktiga tjej!!! man kan ju inte vara annat än stolt över sin hund i sånna lägen! <3


Just nu sitter vi spänt och väntar på hur kvällens resultat kommer att bli!

Så nu har Doriz säsong börjat på allvar!! Nu ska jag fokusera på fotgåendet och så ska hon få vara eftersökshund så mycket som det behövs!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards