workingdog

Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

ALI - utbildning

Av Rebecka Nieminen - 9 maj 2011 17:12

Hej igen!


Det var ett tag sedan jag skrev nu men det beror på att jag har haft fullt upp tyvärr :/


förra veckan var jag i Schweiz med skolan så då blev det ingen hundträning vilket bidrog till att det inte blev något bloggande. Dock hade jag kunnat skriva om en sak som jag helt och hållet hade glömt bort men jag får ta den nu i detta inlägget istället!


förra söndagen den 1 maj så var det dags för ALI-utbildning igen :) Denna gången skulle vi ha en heldag med allmänlydnadspasset som man måste klara av med egen hund innan utbildningen är färdig.


Allmänlydnadspasset innehåller 11 olika delar som man som ekipage måste klara av.

Det är följande moment:


kvarsittande med störning: miljön ska vara naturlig såsom parkeringsplats, sko eller bostadsområde. Hunden lämnas att sitta kvar medan föraren rör sig i en radie om ca 10 meter från hunden. Hunden utsätts för tre olika typer av störningar i form av andra människor, hundar, fotbollar och liknande.


Möte med hundar på naturstig: hunden ska föras i slakt hängande koppel och inom en sträcka av 100 meter möta tre hundar och ägare. Hundföraren kan välja att avvika från stigen några meter. Vikten läggs här vid att hunden förmås att nonchalera den mötande hunden och rikta sitt intresse mot föraren. Individuella förutsättningar beaktas.


Sitta tyst i bil med störning ca 5 m utanför: bilen parkeras på en för hunden lämpligplats inom ett centrum- eller klubbområde. När föraren har lämnat bilen passerar annan människa därefter människa med hund utanför bilen. Om det är reviskänsliga hundar accepteras att störningen ej sker på närmare avstånd än 10 meter.


Gå fint vid sidan eller bakom: Hunden ska transportera sig tillsammans med föraren från exempelvis bilen till träningsområde. Hunden ska föras i slakt hängande koppel eller lös, intill eller bakom sin förare. Sträckan bör vara ca 100m.


Hantering/visitation: a) av föraren b) av annan person

Hundägaren undersöker hunden fysiskt. Tittar tänder, öron, tassar, känner igenom hela kroppen, lyfter ben och svans. Visitationen ska pågå under ett par minuter.


Inkallande utan störning: föraren väljer själv hur inkallningsmomentet testas. Inkallningen ska göras på minst 10 meters avstånd


Inkallande med störning: som ovan fast den utsätts dessutom för tre av föraren valda störningsmoment. Ex, godis, människor, andra hundar eller liknande.


Stoppkommando: Hunden ska på kommando upphöra med aktivitet. Kommando "stanna","ligg" el. dyl. ges för att bringa hunden till passivitet.


Passivitetskontroll: Hunden ska, utan hjälp från föraren, kunna förhålla sig passiv i valfri ställning under ca 2 minuter.


Nosaktivering: Hunden ska under 3-5 minuter målinriktt och koncentrerat arbeta med sitt luktsinne. Det kan vara föremålsletande, godisletande, spårarbete eller liknande.


Valfrittmoment: Hundföraren beskriver hur momentet ska utföras och visar därefter. Hundföraren svgör också bedömningskriterierna för momentet.


Momenten bedöms enligt följande:

behöver träna mer, väl genomfört, mycket väl genomfört.


Mycket väl genomfört: hunden utför momentet utan hjälp från föraren

Väl genomfört: hunden utför momentet med viss hjälp från föraren

Behöver träna mer: hunden utför ej momentet trots upprepad hjälp från föraren.


Vinnies resultat: (skulle först laddat upp en bild på våra resultat men det vill inte fungera)


kvarsittande med störning 1-2 minuter - mycket väl genomfört

Möte med hundar på naturstig - mycket väl genomfört

Sitta tyst i bil med störning ca 5 meter utanför - mycket väl genomfört

Gå fint vid sidan eller bakom - väl genomfört

Hantering/visitation - väl genomfört

Inkallning utan störning- mycket väl genomfört

Inkallning med störning - väl genomfört

Stoppkommando - mycket väl genomfört

Passivitetskontroll - mycket väl genomfört

Nosaktivering - mycket väl genomfört

Valfritt moment - mycket väl genomfört


Förklaring till resultatet:


Kvarsittande med störning = satt kvar på samma ställe och höll fokus trots störning av annan hund + förare, godispåse prassel, prat.


Möte med hundar på naturstig = hon gick lungt och fint och kollade rakt framåt och sökte i mellan åt kontakt med mig. Hon klarade detta galant trots hennes tidigare erfarenheter av andra hundar.


Sitta tyst i bilen med störning ca 5 meter utanför = det var knäpptyst i bilen och jag hade blivit förvånad om det inte var det.


Gå fint vid sidan eller bakom = Gick fint men fick ge henne en lite putt på rumpan för att få upp näsan ur backen vid ett tillfälle då det hade gått älg på planen tidigare. Hon kan bättre i vanliga fall men vad gör man om man är jakthund och det luktar älg? Jag är nöjd över hennes insats trots allt.


Hantering/visitation = a) med förare - inga som helst problem, hon skötte sig utmärkt och stog stilla

b) med anna människa i detta fall provledare - hon skötte sig bra med ledaren fick hålla lite i henne då hon gärna ville pussas istället för att stå still. Men hon skötte sig bra och hon sa att det är vanligt att hundar behöver lite hjälp av den andra personen som ska känna på dem.


Inkalling utan störning = detta testade jag både genom en vanlig inkallning och genom en inkallning med ryggen vänd mot henne. Hon kom direkt och med en himla fart framåt.


inkallning med störning = här gick de första två störningarna bra, leksak och att de övriga provdeltagarna paratade högt med varandra. När vi kom till godiset där emot så fick jag ropa kom en gång till när hon var på väg där åt och då kom hon på en gång och där av så fick hon ju lite hjälp från mig. jag är nöjd med detta och vet allt vad jag ska jobba på :)


Stoppkommando = vi lekte och hon skulle sluta att leka med mig när jag bad henne om det. Hon slutade direkt när jag bad henne att bryta.


Passivitetskontroll = jag behöver nog inte ge någon förklaring på denna.


Nosaktivering = detta testade vi genom att en av de andra deltagarna fick gå ut i skogen och gömma sig och vinne fick spår upp denna person vilket hon gjorde gallant. Hade varit konstigt annars när hon annars är klockren!


Valfrittmoment = jag valde att ha fjärrdirigering från sittande till läggande. Hon skulle få mycket väl genomfört om hon la sig direkt på mitt komando, vilket hon gjorde.


   

så här ser pappret för allmänlydnadspasset ut.


Jag och Vinnie fick ett godkänt allmänlydnadspass och är därmed klara med denna delen!


Igår så var det åter igen ALI-utbilning. Denna gången var det först egen hundträning på morgonen där vi tränade på sådant som vi behövde hjälp med, jag valde vinnie´s godis fetish och sedan hennes hat mot approtbocken, allt annat går bra men inte den :(

Efter hund träningen så gick vi in och hade genom gång av TSB- modellen och fick sedan lite olika uppgifter att göra under dagen blandannat en uppgift i grupp där vi skulle göra tre olika uppgifter till den andra gruppen som vi skulle utföra på dem. Det skulle innehålla en trygghetsövning, en sammarbetsövning och en bestämande övning.

Min grupp valde: trygghet- gå igenom en tunnel , sammarbete - gå slalom mellan de andra i gruppen och samtidigt ha kontakt med sin hund hela tiden, både de som gick slalom och de som var slalompinnarna. Som bestämmande övning hade vi att dom skulle lägga en godis bit på en burk lock och sedan förbjuda hunden att ta den innan föraren sagt varsågod.


Den andra gruppen hade följande övningar: trygghet - gå upp och ner för en brant och smaltrappa, sammarbete - hoppa över lydnadhindret och bestämmande - gå förbi ett lekande ekipage utan att hunden fick vara med och leka.


Det var en väldigt rolig och lärorik dag måster jag säga! Vi gjorde dessutom mycket mer än det här men om jag ska skriva om allt så kommer detta blogg inlägg aldrig ta slut :)


// Rebecka

 
 
Anna Disenmark

Anna Disenmark

10 maj 2011 07:00

Hej vilken trevlig och proffsig sida du har! spännade med allmänlydnad, vi ska nog arbeta lite mer med just allmänlydnad=) kommer nog att kolla in igen /Alice Anna

http://www.alicelevander.blogspot.com

Rebecka Nieminen

10 maj 2011 13:47

Tack vad roligt att höra! Det hoppas jag att ni gör :) ska precis gå in och kolla på din blogg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :) Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :)  I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom pr...

Av Rebecka Nieminen - 13 augusti 2013 21:10

Nu ska jag uppdatera angående våra senaste träningar :)! Fredag: Idag passade jag på att träna med Doriz efter jobbet då jag ändå skulle gå och hämta bilen som min sambo tagit till en kompis ca 4 km hemifrån :) Det blev fotgående träning ca 3...

Av Rebecka Nieminen - 9 augusti 2013 22:50

Nu var det ett tag sedan vilket gör att det kommer bli ett blandat inlägg och inte så detaljerat :) För två veckor sedan hade vi ju som ni redan vet besök av min morbror med familj och sedan var deras hundar kvar här i en vecka då dom åkte på seme...

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27


Torsdag - besök   Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane) Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lös...

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15


Onsdag   Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen! Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas...

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards