workingdog

Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Fredags träning

Av Rebecka Nieminen - 20 maj 2011 21:48

Hej!


Idag har jag jobbat och därmed har det inte blivit jätte mycket tid över till hundarna. Tyvärr blev det bara en snabb runda efter jobbet innan det blev att göra färdigt lite skolarbtetn, men jag var snäll efter att jag hade gjort allt mitt och gav dem varsitt ben och sedan gick vi ut på en mysig promenad och träningsrunda!


Idag tränade vi inkallning, uppletande och kurragömma i parken i närheten! Dom skötte sig utmärkt båda två! Matte blir så stolt över dessa två galningarna som bor under samma tak.


Inkallning: idag tränade vi både på spontan och begärd. Med spontan menar jag att dom söker kontakt med mig utan att jag har ropat på dem och begärd menar jag att det är på kommando.Båda skötte sig bra och Nilja börjar fatta allt mer vad jag menar när jag belönar den spontana kontakten!


Uppletande: idag tog jag med min Niljas fasan ut och gick ut i den lilla "skogen" som finns i parken och gjorde en ruta och sedan lämande jag leksaken där och sedan skickade jag iväg Nilja för att leta reda på den. Idag gick det riktigt fort och hon gjorde precis rätt. Så himla skönt när det sitter och när dom börjar förstå vad man verkligen vill få ut av uppgiften.


Kurragömma: är precis vad det låter som. Jag sprang och gömde mig när hundarna inte hade koll på mig och sedan kom de sättande i full fart och letade när de upptäckte att matte var borta. De fick självklart mängder med beröm när de hittade mig.

Detta är en övning som jag använder en del för att få en hund som är uppmärksam på sin förare och inte glömmer bort att det var någon med på två ben ut på promenaden. Självklart finns det lägen där mina hundar inte ska kolla efter mig men när det undantaget gäller så har vi jaktkläder på oss och det är under väldigt annorlunda former.

Det är enligt mig viktigt att man visar hunden skillnaden mellan olika situationer.

ex. jag vill kunna ha mina hundar lösa i skogen när det inte är jakt utan att dom ska jaga och därför måste man lära dem att det är jakt när jaktkläderna på oss är på och när jaktutrustningen på hundarna är på och aldrig annars. För mig är detta väldigt viktigt precis som inkallningen är viktig för mig. Men detta så kommer man väldigt långt med en jakthund.


Bild på Niljas pappa                                         Bild på Nilja


Visst är hon väldigt lik sin pappa. Hon kommer nog bli en miniatyr av sin far!



// Rebecka   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :) Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :)  I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom pr...

Av Rebecka Nieminen - 13 augusti 2013 21:10

Nu ska jag uppdatera angående våra senaste träningar :)! Fredag: Idag passade jag på att träna med Doriz efter jobbet då jag ändå skulle gå och hämta bilen som min sambo tagit till en kompis ca 4 km hemifrån :) Det blev fotgående träning ca 3...

Av Rebecka Nieminen - 9 augusti 2013 22:50

Nu var det ett tag sedan vilket gör att det kommer bli ett blandat inlägg och inte så detaljerat :) För två veckor sedan hade vi ju som ni redan vet besök av min morbror med familj och sedan var deras hundar kvar här i en vecka då dom åkte på seme...

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27


Torsdag - besök   Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane) Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lös...

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15


Onsdag   Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen! Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas...

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards