workingdog

Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Vinnie´s träning

Av Rebecka Nieminen - 21 maj 2011 22:57

Hej!


Jag blir så himla glad när jag ser min glada galna labbe idag!


Träningen går framåt hela tiden med henne och hon visar hela tiden framsteg, även när vi inte tränar!


Vi har på sistone tränat väldigt mycker apportering och framför allt avlämningen som satt som en smäck idag när vi var ute och apporterade vedträ! Hon lämnade av i handen varenda gång! jag är så himla glad! Innan så släppte hon många gånger vid fötterna men nu har jag varit på henne vid varje apportering att hon måste lämna av i min hand och ingen annanstans, och nu så sitter det äntligen! 


Nu ska vi bara fortsätta med det övriga jobbet när det gäller apporteringen, det lilla problemet att hon inte riktigt vill hålla den, men jag valde att börja med att hon skulle vilja lämna den till mig då det är det jag vill att hon ska tänka när hon kommer med apporten. För mig är det ett givet första steg innan man går vidare till nästa steg.

Det hon har problem att hålla är träapporterna så nu blir det till att träna på detta för jag ska banemig inte ge mig fören det går!


Tips på inlärning av avlämnadet: Jag har valt att träna mitt avlämnade med klicker metoden!


grunden: det krävs att du har en klicker, gott godis och att hunden är inklickad eller att du klickar in den nu.


inklickning: du börjar introducera klickern genom att klicka och ge hunden godis och så håller du på tills dess att hunden förstår att klicker är förknippat med godis. För att göra det övertydligt för hunden så lan man klicka när hunden tuggar på godisen istället för innan man ger godisen.

När hunden väl förstår att det hör ihop så kan man börja vänta ut att hunden gör något ex. ligg eller sitt och klickar när hunden gör det önskade beteendet. Detta kommer leda till en hund som får använda sin hjärna och där med kommer vara mer aktiv i er träning.


Avlämningen: Använd en dummy, apport eller vad du vill att hunden ska lämna av till dig. I början klickar du varje gång som hunder släpper föremålet då det är det du vill att hunden gör, sedan bygger du på och klickar först när den hamnar i handen och sist men inte minst så ska hunden vänta med att släppa föremålet tills dess att handen kommer fram och då får hunden sitt klick och sin

belöning. Detta är något som tar tid och inget som man ska hasta igenom. Om man gör fel så kan man istället få en hund som börjar tugga och det vill man inte ha om man ska tävla eller använda denna hunden i jakt där apportering krävs.


Det finns självklart många olika sätt att lära in detta på men det är det som jag starkt rekommenderar då det är det  jag har använt till Vinnie och jag har enligt mig själv fått väldigt bra resultat under vår träning.

Jag har en hund som blir exalterad så fort klickern kommer fram och vill börja träna på en gång.

Med hjälp av klickern så har jag fått bort mycket som min hund har haft problem med och detta genom att hon får en positiv upplevelse av tränigen.




 

// Rebecka

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :) Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :)  I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom pr...

Av Rebecka Nieminen - 13 augusti 2013 21:10

Nu ska jag uppdatera angående våra senaste träningar :)! Fredag: Idag passade jag på att träna med Doriz efter jobbet då jag ändå skulle gå och hämta bilen som min sambo tagit till en kompis ca 4 km hemifrån :) Det blev fotgående träning ca 3...

Av Rebecka Nieminen - 9 augusti 2013 22:50

Nu var det ett tag sedan vilket gör att det kommer bli ett blandat inlägg och inte så detaljerat :) För två veckor sedan hade vi ju som ni redan vet besök av min morbror med familj och sedan var deras hundar kvar här i en vecka då dom åkte på seme...

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27


Torsdag - besök   Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane) Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lös...

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15


Onsdag   Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen! Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas...

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards