workingdog

Alla inlägg den 19 april 2011

Av Rebecka Nieminen - 19 april 2011 16:04


Hej!


Nu har vi börjat våran träning på allvar!


Vi har börjat med att bygga upp konditonen igen efter vilo perioden efter jakten. Vi har börjat med att jogga lite, cykla lite mm. Det märks att hon(Vinnie) har fått mycket bättre kondition under de få veckorna som vi har hållt på. Jag brukar försöka att variera kontidionsträningen/uthållighets träningen så mycket som möjligt för att hon fortfarande ska tycka att det är roligt! Man vet ju själv hur tråkigt det kan bli att springa samma runda varje gång mm.

Det gäller verkligen att hålla upp motivationen både på sig själv och på hunden för att nå ett bra resultat.

Jag varierar även underlaget och terrängen för att öka varriationen samt konditionen. Det är ju inte speciellt ofta som en jakthund får springa på alsfalt under en jakt, den måste klara av att springa i timmar om det behövs över stock och sten och då måste man även ha tränat den konditonsmässigt ute i skog och mark för att den ska kunna prestera där senare.


Med tiden så kommer man troligtvis inte hinna med sin hund lägre, dom springer trots allt mycket mer än oss själva när vi är ute med dem. Därför kan man använda sig av alternativ kontiondsträning, detta innebär att föraren cyklar, rider, åker skidor, långfärdsskridskor eller liknannde för att skälv kunna hålla ett högre tempo utan att trötta ut sig helt. Det gäller bara då att hålla koll på hunden så att den inte övertränar sig bara för att kunna hänga med sin förare mm. Det är dessutom en rätt så stor skaderisk när det gäller hästar då dom kan trampa hunden eller liknande och då är det viktigt att man lär hunden att det ska hålla sig på ett lämpligt avstånd från hästen så att risken är betygligt mindre att en olycka inträffar.


Vi har även börjat med lite lätt styrketräning där vi låter vinnie klövja- bära med sin väska. Senast i helgen fick hon bära vårat fika på vår långpromenad.


Jag är väldigt noga med att se till så att hon verkligen orkar och att det är jämnvikt i väskorna så att det inte blir mer belastning på ena sidan som sedan kan leda till ojämnaförslitningar mm.


Jag använder även mycket simning och annan träning i vatten för att stärka både kontidonen och styrkan. Det är ett smidigt sätt att träna sin hund utan att den får onödig belastning på leder och senor mm.


Efter varje träningspass så är jag noga med att streigha och massera mina hundar.


Jag använder mig av boken fysträning för hund det är en väldigt givande bok där dom berättar om innebörden med de olika träningarna och de har flera olika förslag på hur man kan träna sin hund för att stärka den på olika sätt.


Lycka till med er träning


// Rebecka


 

Av Rebecka Nieminen - 19 april 2011 11:09

Hej!


Jag fattar inte vart dagarna tar vägen längre :) Dagarna går så fort nu när det är ljust länge och man kan utnyttja dagarna till max!


Det märks att det är vå nu för dom äckliga krypen (fästingarna) har kommit fram :( har redan plockat flera på hundarna :( dock har jag hunnit ta dem innan de har fastnat men det märks ju att det kryllar av dom :/


Har därför börjat fundera på vad jag ska ha för behandling på dem i år. Vinnie har alltid fått ha scalibor för att det är det ända som har fungerat i och med att hon badar som hon gör. Jag är väldigt emot allt detta gift men det är verkligen pest eller kollera med dessa små djur...


Tänkte testa något gift fritt här i början på Nilja innan jag vet om hon badar mm. Ska bli kul och se om det funkar, är lite skeptisk till vissa av artiklarna men det ska bli intressant att se.

Vi vistas nämligen i väldigt fästingtäta områden och det ska dessutom bli ett fästingår i år igen :(


Hoppas att ni andra har en metod som fungerar eller att ni slipper dom helt!


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards