workingdog

Alla inlägg den 23 april 2011

Av Rebecka Nieminen - 23 april 2011 22:31

Hej alla! Har inte kunnat uppdatera sedan sist då vi är i stugan och det har varit fullt upp med att hugga/ stapla ved, kratta löv, handla, gå lång promenader och allmänt greja och njuta av det fina vädret så jag har tyvärr inte hunnit med att blogga sedan sist! Jag tänkte därför ta tag i det nu och berätta lite vad vi har tränat på utöver allt annat spännande som vi har gjort :) Nilja har verkligen kommit in i spök åldern nu, det är läskiga människor och saker överallt, vart man än vänder sig så finns dom. Är det inte en soptunna så är det en cykel, joggare, en påse som flyger eller något liknande. Detta har försvårat träningen en del just nu då hon behöver mycket stöd och support! Vi har därför valt att träna på det hon redan jan och göra det bättre än att försöka printa in något nytt nu när hon är inne i denna jobbiga fasen. Vi har därför tränat inkallning med och utan störning, både spontana och icke spontana, sedan har vi tränat stopkommando och platsliggning :) hon är en stjärna och sköter sig jätte bra :) Det märks nu att hon ska ta efter Vinnie(stora syster) numera, hon ska jaga henne både på land och i vatten, hon ska höra samma sak som Vinnie även om hon ege töjde. Inte vågar eller borde, men det skiter hon i! Senast i onsdags så stannade vi på en rastplats med sjö på vägen till stugan för att dom skulle kunna göra deg som de behövde mm. Vinnie ville ju precis som alltid bada, vilket hon även fick. Jag sprang därför över till andra sidan så hon skulle kunna simma till mig var ca 50 meter. Vinnie kom i en rasande fart ut i vattnet och Nilja efter utan att tänka och upptäckte först när hon inte bottnade längre att hon hade kastat sig handlöst ut i vatten för första gången och fick lite smått panik men hon var smart nog och vände och löste det utmärkt själv! Jag blev dock lite orolig att hon skulle bli rädd men deg var i stället starten till att hon verkligen vågade istället, så nu har hon badat flera gånger i helgen, både i havet och i sötvatten i form av bäckar och översvämmade åkrar, dammar mm. Vinnie fick som vanligt träna styrka och kondition genom att springa massor, simma och apportera både i vatten och på land. Trots den hektiska helgen så har hundarna tränats ordentligt och har mer eller mindre bott utomhus i den fina, härliga vädret Hoppas att ni andra har haft en lika bra helg :)

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards