workingdog

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av Rebecka Nieminen - 7 augusti 2011 21:50

Hej igen!


Idag har vi ägnat oss åt att lägga spår och träna våra flickor i lite olika saker.


Nilja fick ett älgklöv spår på ca 300 m med 2 vinklar. Hon började i halvtät skog som gick över i lite tätare snår och ut på öppen äng. Hon skötte sig galant.

Hennes spår gick delvis i kanten av en bäck där flera älgar tar sig över. Hon markerade dessa två tydliga övergångar som fanns längst med spåret men bestämde sig fort för vilket spår som gällde ( och tog där med det färska).

Idag var hon väldigt intresserad av klöven och ville inte ens titta åt det hållet där hennes favorit leksak fanns. Detta gör oss väldigt glada och stolta över henne.

Efter att vi hade bytt utrustning, från spårsele + lina till vanliga selen och kopplet så hade vi en stolt tjej som bar sitt "byte" med sig till bilen.


Vinnie fick även hon ett spår, men hon fick ett spår som skulle efterlikna ett eftersök. Hennes spår fick ligga i ca 3 timmar och var ca 500 m långt med 4 vinklar, två sårlegor och ett blod uppehåll. Hon skötte sig bra men har jobbat bättre. Var ett tag sedan hon fick gå ett långt spår men hon var duktig och visste ju mycket väl vad det handlade om. Bara selen och linan kom fram så började hon pipa. Även denna dam var stolt och bar sitt "byte" med sig hem som var en rådjursklöv.


Är stolt över mina flickor och deras intensiva arbete.


// Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 7 augusti 2011 19:50

Hej!


Nu har vi haft vår semester så jag tänkte uppdatera er lite efter dessa veckorna så ni får veta vad flickorna egentligen har gjort under tiden som vi varit inaktiva här på bloggen.


Vi åkte som bestämt till sommarstugan i två veckor.

Under de två veckorna har det varit två glada flickor som har badat i havet, letat svamp, plockat blåbär, åkt flackmoped, cyklat, spelar brännboll, åkt båt mm.


Det har varit intensiva veckor med mycket olika aktiviteter och händelser för våra flickor.


Det har varit väldigt mycket badande under hela semester ( det går ej att komma ifrån när man har en labrador). Nilja har badat i havet för första gången i sitt liv och hon har riktigt njutit av det måste jag faktiskt erkänna. Jag var väldigt orolig till en början att hon skulle rata vatten efter hennes misstag i påskas när hon kastade sig ut efter Vinnie och blev livrädd när hon inte längre nådde botten, men det var inga som helst problem den här gången. Hon har simmat som fisken i vattnet och till och med satt sig ner och tittat på medan syrran springer runt med en boll som en galning.


Jag ahr även under denna semestern insett ännu mer att det inte spelar någon som helst roll vad vinnie ska apportera. Nu under semester så har hon hämtat upp stenar med "koraller" mm i djupt vatten. Hon är helt otrolig och man slutar aldrig förvånas av hennes tokiga upptåg. Jag trodde sådanna här tokigheter skulle avta med ålder men tydligen inte :) Det är vädlgit skönt att mina gamla dag kan ha en fysisk ålder som är mycket lägre än hennes egentliga ålder.(annars brukar det ju tyvärr kunna bli tvärtom)


Under semestern så har Vinnie fått vara bollkalle under de viktiga träningarna inför den årliga brännbollsturneringen på ön. Det är verkligen ingen turnering att leka med måste jag säga men i år gick vinsten åter igen till "rätt sida av ön".

Detta firades så klart med pizza på Lexö och sedan på kvällen med en fest.

Grattis åter igen Änghagen - på rätt sida av ön.


Det har inte blivit jätte mycket specifik hundträning utan väldigt mycket miljö, få vara med på mycket olika saker, prova på nya grejer och sedan även ltie vardags träning men inget upplagt "schema" som det brukar vara i vanliga fall.


Nilja har klarat av sitt första löp och det gick faktiskt väldigt bra men hon var lite orolig då hon inte riktigt förstod vad som hände och varför alla var så intresserade va hennes lilla rumpa, men hon lär sig nog med tiden och det kan ju bara bli bättre.


Den sista helgen som vi var i stugan så åkte vi till en hundbutik utanför Strömstad, då det var hundfest. Det var en vädligt mysig butik ute på landet som erbjöd en rasthage på 7000 kvadratmeter för 40 kr/timme. Det utnyttjade vi och rastade våra två tjejer plus svärmors cocker Hugo i en timme. Jag måste säga att det var tre nöjda hundar efter den rastningen. Dom sprang runt som galningar och det var så skönt att som ägare kunna släppa på alla gränser helt och bara låta dom upptäcka själva och kunna låta dem springa som idioter i en timme.

Det vill jag varmt rekommendera om ni någon gång har möjlighet att låna en sådan rastgård eller om ni har vägarna förbi Strömstad.  Jag tycker fler hundmänniskor borde satsa på sådanna här saker. Hur många finns det inte som faktiskt inte kan eller vågar släppa sin hund lös av många anledningar, med denna möjlighet så kan du släppa din hund utan att vara orolig och det kostar endast ca 40 - 50 spänn i timmen och du kan ha med dig hur många hundar du vill. Hon som hade just denna rastgården berättade att det är många kennlar som kommer men sina hundar men som även har kennelträffar där de använder en stund av tiden till att åka och släppa dem vind för våg i en stor rasthage där de kan röra sig hur de vill utan en matte eller husse som håller örnkoll på dem hela tiden.

Efter detta besöket så vet jag vad jag ska bygga på min gård sedan. Mina hundar ska verkligen få en egen stor rastgård som de kan få springa av sig i den tiden på året som de inte har möjlighet att springa någon annanstans.


Hoppas att ni andra har haft en bra semester.







Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards