workingdog

Alla inlägg den 8 augusti 2011

Av Rebecka Nieminen - 8 augusti 2011 16:53

 Hej!


Idag har jag passat på att träna med Nilja när jag bara har varit hemma. I dag har det tränats mycket på spontan kontakt. Jag har tränat på att hon ska skvallra ( titta på mig när hon har sett någon spännande). Hon sköter det jätte bra och är sjukt duktig på att bryta. Jag blir lika förvånad varje gång hon gör detta så klockrent.


Idag skvallrade hon om gångtrafikanter, cyklister, bilar, fåglar mm.

Hon fick bleöning för varenda sak om det så bara var en fjäril eller ett löv, rätt ska vara rätt.

Hon har verkligen förstått att det lönar sig nu att vända sig om och titta på mig när hon har sett någon som kan vara bra för matte att veta.


När jag tränar detta så använder jag mig av klicker och godis eller liknande som hon gillar. Idag bestod det av goda hundgodisar och lek.


Hon gör stora framsteg och jag har börjat använda denna kontakt allt mer och nu sitter även fotgåendet allt mer när hon kan släppa allt runt omkring och met att belöningen kommer när man uppmärksammar matte och inte varje löv som blåser förbi.

Det märks klart och tydligt att hon har mognat under löppet och allt sitter på en helt annan nivå nu än innan.ex hon kastar sig ner från sin föregående possition till läggande om jag ber henne lägga sig eller liknande.


Jag är en stolt matte.


Hoppas ni andra har hittat något roligt att träna på eller någon rolig metod att använda vid träning.


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards