workingdog

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Rebecka Nieminen - 24 augusti 2011 22:16

Hej!


Igår så prov släppte vi Nilja för första gången.

Vi valde att släppa henne på ett av fälten där vi vet att många av älgarna rör sig.

Hon agerade bättre än förväntat. Hon drog iväg till andra sidan fältet på ett spår och arbetade effektivt och nogrant och vände sedan när hon kände att det inte gav något och sedan kom hon på flera andra slag. Det var ett slag som hon inte släppte som ledde henne upp i skogen och runt ner på fältet igen.


Hon är vädligt spårnoga och arbetar väldigt bra. Hon missar inget och känner väldigt bra skillnad på om der är färskt eller inte, vilket är bra om man ska jaga älg. Man vill ju att hon tar de färska spåren i stället för de gamla slagen.


När vi skulle packa in i bilen och åka hem så fick hon nys på något riktigt spännande och försvann över hela fältet igen, i slutet på fältet började hon smyga något och började vara mer lyhörd på vad som rörde sig runt omkring så förmodligen så fanns det någonting i gräset eller i skogen längre bort.


Hon är allt bra duktig våran flicka för att inte vara äldre än 9,5 månader :) Matte blir lika possitivt överraskad varje gång :)


Idag satt även inkallningen som en smäck över halva fältet :) Glädje tårar hos matte :) Det är himla roligt att se henne och husse jobba ihop så som de gör :)


Så fort som jag är bra igen så ska jag ut och gå med henne så mycket jag bara kan för att ge henne mer erfarenhet innan jakten i början på oktober :)


Älskar dig min lilla skit hund <3 Du gör matte jätte stolt <3  

Nilja 16 veckor gammal


// Rebecka

Av Rebecka Nieminen - 24 augusti 2011 22:11

Hej!


Vinnie fick tävla med John på grund av att jag ramlade under onsdags kvällen och fick en spricka i knät.... Det är verkligen ingen höjdare måste jag säga men det är kul att det finns andra som vill testa henne.


John körde ett löp som träning i Tranås på torsdagen och sedan startade han två lopp under lördagen. Det första loppet ville hon inte ens starta, tror det berodde på att höjden var alldeles för hög för att hon skulle känna sig säker på höjden med sin nya förare. Deras andra start gick betydligt mycket bättre, där blev det två vägringar och tids fel så de placerade sig på plats 21 av ca 65 hundar. Tycker det är bra jobbat för att vara andra riktiga loppet de kör tillsammans.


John ska köra ett eller två lopp med henne i morgon på tranås cupen :) Ska bli roligt att se hur det kommer att gå.


Skönt att man har hittat någon annan som kan roa henne och träna henne när jag inte har möjlighet att göra det för tillfället.


// Rebecka

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards