workingdog

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

träning

Av Rebecka Nieminen - 27 april 2011 12:31

Hej igen!


Det var skönt och välbehövligt med en lång "semester"!

Men som man alltid säger borta bra men hemma bäst!


Under vår lilla semester så har jag fått mycket tid till hundarna, vilket jag gillar skarpt! Denna tid har jag utnyttjat till fullo, vi har lärt lillan att åka flakmoped. Hon verkligen älskar att åka flaka, hon ligger där på flaket bredvid mig och bara njuter av att känna alla dofter och känna vinden fara förbi i öronen.


Vi har även tränat väldigt mycket inkallning, stoppkommando och framför allt att stanna kvar.

Hon visar väldigt stora framsteg och matte är grymt stolt över henne!

Jag trodde aldrig att hon skulle vara så lätt att lära, hon är så egensinnig och tycker för det mesta att hon kan klara sig själv....

Hennes ras fungerar ju så, jag var därför beredd på att få en hund där jag var tvungen att tragla mycket och där jag inte skulle få någon bra kontakt.

Jag har fått en hund som är helt tvärt emot. Hon är överlycklig när jag ber henne om att göra något och hon vill alltid vara till lags precis som Vinnie vill. Jag vet inte om hon har fått detta ifrån stora syster eller om hon bara är sådan :)


Men hennes stora intresse och inbjudan till tärning gör att det går super bra när vi tränar. Det gäller ju självklart inte alla dagar men övervägande av gångerna så sköter hon sig gallant!


Igår var vi på kurs igen och jag var rädd att hon inte skulle klara av att göra något med hennes varma päls och stekande sol och 21 grader varmt i skuggan..

Men ack så fel matte hade, hon var super och gjorde precis det jag bad henne om. Vi tränade kontakt, hundmöten, avslappning mm. Hon sökte hela tiden kontakt med mig och brydde sig inte om de andra hundar mer än ett få tal gånger, men varje gång som hon tittade på en annan hund så tittade hon sedan upp på mig för att få den belöning som hon visste att hon skulle få när hon sökte kontakt med mig. Detta ska jag forsätta att jobba vidare på, för jag vill ha en hund som söker kontakt med mig när vi möter en annan hund. Om man jobbar på den bra kontakten så får man väldigt mycket gratis framöver! Detta har jag märkt på Vinnie, med henne har jag jobbat väldigt mycket på vår kontakt och det får jag ju tillbaka nu.


jag och Nilja fick väldigt bra kritik för vår kontakt igår, det är skönt när någon annan också tycker att det är bra som inte ser oss på vårt vanliga ställe.


Vi ska nu fortsätta att jobba vidare på vår kontakt så att den är klockren! Vi ska även träna vidare på det andra som vi tränar på så som ligg, inkallning, stanna kvar, stå och liknande. Vi har varit lite lugna med att tärna för mycket just nu då hon har kommit in i spökåldern och det är mycket som rör sig i huvudet på henne!


Vinnie där emot tränar på som vanligt och förbättrar sig hela tiden vid hundmöten. Det är så himla skönt att man har kommit en bra bit på vägen med att komma i bukt med det där problemet... Hon har ju nämligen blivit på hoppad så hon blir lite stel mm vid hundmöten men detta har börjat lätta och nu kan hon gå förbi och bara titta på dem och i bland inte ens det. Det har tagit tid men jag har valt att skynd långsamt när det gäller detta för att få henne säkrare och säkrare. Jag har nämligen träffat andra hundar som har ramlat tillbaka sedan igen när dom kom över det fort. Detta är självklart individ anpassat men jag har valt att det lugnt när det gäller Vinnies problem. Men nu har vi i stort sätt fort bort det helt vilket är väldigt skönt. Nu i helgen så brydde hon sig inte om en enda hund som vi mötte vilket gjorde mig väldigt glad.

Hon blir mer och mer säker i denna situation och behöver inte hevda sig längre för att skydda sig själv, vilket gör att vi har kommit en bra bt på väg.  Detta är väldigt glädjande för mig för det gör att jag verkligen tror på att hon kommer klara även det momentet i allmänlydnadspasset som vi måste klara av under min instruktörsutbildning.


Hoppas att ni andra också utnyttjar det härliga träningsvädret som vi har fått lyxen att ha nu ett tag!


här kommer lite bilder från påsken


                 


// Rebecka

 
 
Susanna

Susanna

27 april 2011 14:51

Oj så stor hon blivit lilla Nilja! :D

http://Livetmedhund.bloggplatsen.se

Rebecka Nieminen

27 april 2011 14:59

Ja visst har hon :) Det går fort :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecka Nieminen - 17 augusti 2013 19:36

För er som har missat det så har ju jaktsäsongen åter börjat igen så nu innehåller dagarna i storsätt bara en sak här hemma :) Nu har Doriz tränats på vilt 3 av 4 dagar sedan i onsdags :)  I onsdags kväll så var Adam ute och vakade räv då dom pr...

Av Rebecka Nieminen - 13 augusti 2013 21:10

Nu ska jag uppdatera angående våra senaste träningar :)! Fredag: Idag passade jag på att träna med Doriz efter jobbet då jag ändå skulle gå och hämta bilen som min sambo tagit till en kompis ca 4 km hemifrån :) Det blev fotgående träning ca 3...

Av Rebecka Nieminen - 9 augusti 2013 22:50

Nu var det ett tag sedan vilket gör att det kommer bli ett blandat inlägg och inte så detaljerat :) För två veckor sedan hade vi ju som ni redan vet besök av min morbror med familj och sedan var deras hundar kvar här i en vecka då dom åkte på seme...

Av Rebecka Nieminen - 25 juli 2013 23:27


Torsdag - besök   Idag har vi fått besök av min morbror med familj, vilket betyder sambo, två barn och två labradorer på 4 år ( en tik och en hane) Efter middag mm ikväll så valde vi att gå en lång runda där dom svarta fick varva med att gå lös...

Av Rebecka Nieminen - 24 juli 2013 23:15


Onsdag   Idag på kvällen tränade jag lite med Doriz, då det var på tok för varmt under dagen! Framåt senkvällen var det perfekt :) vi tränade i ca 40 minuter och då blev det avlämingar, fotgående mm. Fick bli en liten mjukstart efter en veckas...

Presentation


Jag är en ung tjej på snart nitton som går sista året på gymnasiet och lever ett liv som sambo, förlovad och som matte till två hundar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Hundarna

Jag har två galna hundar!

En jakt labrador retriever tik på 8 år som tränas och tävlas i agility och sedan tränas hon i freestyle, lydnad, jakt, spår mm.

 

min andra hund är en Jämthunds tik på snart 6 månader som ska börja jaga till hösten som det ser ut nu.

Jag ska se lite sen framöver vad hon tycker är roligt lydnad, agility eller liknande som jag kan ägna mig åt under den tiden som det inte är jakt.

 

   
// Rebecka


Ovido - Quiz & Flashcards